IT

1 av 2 operatører bruker Eqhub

Skissen viser hvordan Eqhub samler utstyrsdokumentasjonen i én database, slik at informasjonen man trenger til nye prosjekter blir lettere tilgjengelig. Etter flere år venter næringen ennå på at Statoil skal bli medlem og for alvor få opp volumet. (Klikk på illustrasjonen for å se hele). Illustrasjon: Lina Merit Jacobsen
Skissen viser hvordan Eqhub samler utstyrsdokumentasjonen i én database, slik at informasjonen man trenger til nye prosjekter blir lettere tilgjengelig. Etter flere år venter næringen ennå på at Statoil skal bli medlem og for alvor få opp volumet. (Klikk på illustrasjonen for å se hele). Illustrasjon: Lina Merit Jacobsen
19. aug. 2013 - 13:59
Vis mer

Oljebransjen har gått sammen om å bygge opp en digital utstyrsdatabase kalt Eqhub, som skal inneholde dokumentasjon på alt av deler og utstyr fra leverandørene.

Eqhub (Equipment hub) opplever nå nærmest en strøm av leverand­ører som vil ta i bruk tjenesten, som for alvor skal øke kvaliteten på informasjonen om de mange tusen ulike komponentene som inngår i en installasjon på norsk sokkel.

Det siste året har medlemsmassen økt med 20 prosent. Tilveksten er tallmessig størst blant leverandørene, som nå utgjør nærmere 80 medlemsbedrifter.

Blant kontraktørene har storaktører som Aibel­, Aker og Technip kommet med.

Operatørene er de viktigste medlemmene, siden de er øverst i næringskjeden. På norsk sokkel finner vi rundt 40 selskaper som er kvalifisert som operatør. Av disse er det i dag 12–14 som har utviklingsprosjekter, eller er operatør for felt i produksjon og som først vil kunne nyttiggjøre seg av EqHub. Seks av dem har tegnet medlemskap.

Les også: Det brukes penger på sokkelen som aldri før, men lønnsomheten går ned

En av to er med

– Det vil si omtrent halvparten av operatørene som er aktive på norsk sokkel, sier Eqhub-sjef Ove Ryland til Teknisk Ukeblad.

Han er administrerende direktør i den ikke-kommersielle organisasjonen Exploration & Production Information Management Association (EPIM). Den eies av operatørene, som har gått sammen om å bygge opp databasen Eqhub. Den skal inneholde dokumentasjon på alt av deler og utstyr. Hensikten er å få bedre kvalitet på dokumentasjonen og frigjøre mengder med tid som i dag går med til å levere underlagsdokumentene på papir.

Når en leverandør i dag får bestilling på det samme produktet fra en rekke ulike kunder, skal hver og én ha hver sin dokumentasjon på leveransen. En ingeniør kan bruke mellom 60 og 80 prosent av sin arbeidstid på å sjekke slik utstyrsdokumentasjon.

Med digitaliseringen legges dokumentasjonen inn i databasen én gang, og her blir den tilgjengelig for alle medlemsbedrifter. Hensikten er å gi raskere tilgang, bedre kvalitet og frigjøre ingeniørene til det de egentlig er ansatt for å drive med – konstruksjon og design. Det aller meste av deler og utstyr fra bransjens rundt 2000 leverandører er på plass i databasen.

Blant nye medlemmer hos operatørene er Total, som skal benytte Eqhub på utviklingsprosjektet Martin Linge. Og operatøren har klare forventninger.

– Vi har tro på at Eqhub vil gi oss bedre kvalitet på informasjon på standard utstyr, og at det vil forenkle prosessen med å få inn og kvalitetssikre informasjon. Dårlig kvalitet på for eksempel sertifikater kan medføre at utstyr må resertifiseres. Det er kostbart, illustrerer Wenche Havn, leder av Knowledge management hos Total Norge.

Les også: Mener dette kan revolusjonere subseabransjen

Alle venter på...

Full uttelling får man ikke før Statoil blir medlem, siden dette selskapet har mest aktivitet på norsk sokkel. Statoil har i flere år testet databasen, men har ennå ikke bestemt seg.

– Hvilket budskap har du til Statoil, Wenche Havn?

– Vi håper at et slikt selskap ser signaleffekten. Mange stiller spørsmål ved om basen kan ha noen effekt når den største operatøren ikke bruker den, sier Havn til Teknisk Ukeblad. Eqhub-sjef Ryland ønsker ikke å debattere Statoils rolle i media, men legger vekt på effekten av å få med de store aktørene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Det er ikke til å stikke under en stol at manglende deltakelse fra en stor aktør i tidligfase av EqHub har gjort at ting har tatt litt lengre tid enn ønsket. Større volum vil gi større effekt for alle parter, men konseptet er nå vel etablert og fungerer meget bra for de som er medlemmer, sier han.

– Arbeidet med å vurdere Eqhub pågår fortsatt. Vi forventer at det vil bli tatt en beslutning i høst, sier informasjonssjef Morten Eek hos Statoil i en kommentar til Teknisk Ukeblad.

Les også:

SV vil la all ny olje ligge

Komposittnetting skal forhindre arbeidsulykker på sokkelen

Trenger 95 nye dypvannsrigger innen ti år  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.