Nye tall fra Synovates lesertallmåling viser at Teknisk Ukeblad går fram med 3,3 prosent til 317.000 ukentlige lesere.
Økningen på 10 000 nye lesere, kommer fram i Synovates lesertallmåling. Målingen gir en pekepinn på utviklingen i magasin- og ukepressen i perioden fra august 2010 til juni 2011.
Venter økning
Administrerende direktør Jan Moberg er naturlig nok godt fornøyd.
– Dette er svært gode tall for oss. Våre eiere Tekna og Nito er flinke til å rekruttere nye medlemmer, og det er med på å øke opplaget vårt. I tillegg gjør vi en bedre jobb på nyheter og innhold. Klarer vi å fortsette med dette, er det et godt grunnlag for en ytterligere økning.
Sterk vekst
Teknisk Ukeblad har nå nær 50.000 flere lesere enn Kapital og langt over dobbelt så mange lesere som Økonomisk Rapport.
Bladet har snart 100.000 flere lesere enn det hadde i 2004. Da leste 219.000 personer Teknisk Ukeblad hver uke.
Moberg presiserer imidlertid at det ikke er aktuelt å hvile på laurbærene.
God spiral
– Vi må ikke bli kjepphøye. Om vi klarer å opprettholde den gode spiralen vi er inne i nå, er det langt flere i Norge som bør lese Teknisk Ukeblad enn det er i dag. Tekna og Nito kommer også til å få langt flere medlemmer framover enn de har i dag, sier Moberg.
Totalmarkedet for ukeblader og magasiner er nå på 26,7 millioner lesertilfeller, en nedgang på 0,4 prosent. Da Synovate målte hvor mange nordmenn som leser norske ukeblader og magasiner i fjor høst, var tallet 27,1 millioner.
Stabilt
Mediebedriftenes Landsforening velger imidlertid å tolke tallene som at markedet nå har stabilisert seg, og karakteriserer det norske folk som storforbrukere av magasiner og ukeblader.