Tre nye fregatter seiler i norske farvann, to til er på vei fra Spania de to neste årene.
Men selv om fartøyene er bygd i Spania, er de fulle av norske komponenter. Bare for Kongsberg Gruppen ga de rundt to milliarder kroner verdt i oppdrag.
Kjøp og gjenkjøp
– Direkte og indirekte ga det oss leveranser i størrelsesorden to milliarder kroner, blant annet fordi vi solgte luftvernsystem til det spanske forsvaret, sier markedssjef Ivar Flage i Kongsberg Defence & Aerospace.
Fregattkjøpet er omtalt som en av de beste gjenkjøpsavtalene Norge har fått noensinne.
– Vi skal ikke velge fly
Mot slutten av året tar regjeringen beslutningen om hvorvidt Luftforsvaret skal fly rundt i svenske eller amerikanske kampfly.
– Nye jagerfly må holde i 50 år
– Kongsberg skal ikke velge fly. Vår jobb blir derfor å prøve å gjøre det så godt som mulig hva enn regjeringen ender opp med, sier Flage.
Uansett nasjonalitet har norske industribedrifter posisjonert seg for å få oppdrag i milliardklassen. Dermed vil det gjenkjøpsforpliktelsene utenlandske forsvarsbedrifter har til Norge øke kraftig. Det utestående beløpet er allerede enormt, men vil trolig øke med flere titalls milliarder kroner.
Knallhard konkurranse
Ifølge en oversikt fra Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) har Norge løpende industriavtaler med andre lands forsvarsbedrifter til en verdi av 10,2 milliarder kroner. Størst forpliktelser har Lockheed Martin, med over 3,5 milliarder kroner i forpliktelser til norske forsvarsbedrifter.
– Men dette er ikke en pott penger vi kan hente. Det er knallhard konkurranse også her, sier Flage.