Ideen om brenselceller på sykkel har vært luftet før, men det har aldri tatt av.
Nå har elsyklene blitt mer og mer utbredt, også i Norge. Kanskje er tiden inne for å se hvordan hydrogen og brenselceller kan gjøre elsykkelen enda bedre?
Forskere fra New South Wales-universitetet (UNSW) i Australia har utviklet sin egen tilnærming til bruk av brenselceller på elsykler.
Les også: Denne elsykkelen kan kjøre 45 km/t lovlig i Norge
Nå er det klart
Utslippet fra en hydrogensykkel skal i hovedsak bestå av vann. Hydrogen skal derfor kunne være et klimavennlig valg for lading av batteri.
En sjefsforsker ved det australske universitetet mener tiden for å bruke brenselcelleteknologien på sykkel er moden.
– Vi burde ikke vente på å unytte brenselcelleteknologi med hydrogen når den er klar nå, sier professor Kondo-Francois Aguey-Zinsou i en pressemelding fra universitetet.
Målet for universitetet har vært å oppnå en kompakt metode å lagre hydrogen på, forteller UNSW-professoren.
Les også: Unngå denne blemmen når du kjøper elsykkel
Hydrogen på tanken
Under setet er det montert på en beholder med hydrogen. Det ser simpelthen ut som en mellomstor flaske ved bakhjulet.
Forskerne er i full gang med å videreutvikle løsningen de i dag har med metallhydrider for å lagre hydrogenet. De utvikler borhydrider som skal gjøre det mulig å lagre samme mengde hydrogen ved kun å bruke 50 gram med lagringsmateriale per 100 liter hydrogen. Dette i kontrast til dagens metallhydrider som krever 1 kg per 100 liter.
Fra hydrogenbeholderen mates hydrogenet inn i brenselcellen som befinner seg mellom bakhjulet og bagasjebrettet.
Brenselcellens jobb er så å kombinere hydrogenet fra flaske med oksygen fra lufta for å produsere elektrisitet til sykkelens batteri og slippe ut "avfallsstoffet" H2O.
Det er likevel verdt å merke at hydrogen i dag vanligvis fremstilles med naturgass, som fører til CO2-utslipp. Men det finnes alternativer under utvikling.
Les også: Snart blir elsykkelen mye mer avansert
Energi
Prototypen er utstyrt med et 518 Wh litiumione-batteri. Det kan lades på seks timer via en veggkontakt.
Det som mildt sagt er beleilig med hydrogen-elsykkelen er at batteriet kan, men ikke trenger lades via strømnettet. Når brenselcellen er aktivert, lader den batteriet kontinuerlig med en effekt på 100 watt. Trenger du at elsykkelen skal fungere omgående, behøver du bare hekte på en ny flaske.
En full Hy-Cycle-beholder skal ha en kapasitet på 738 Wh. En flaske skal kunne skiftes ut på 30 sekunder ved behov.
Rekkevidden er oppgitt til 125 kilometer med en hastighet på 20 kilometer i timen. Med noen ekstra hydrogenflasker i sykkelkurven, bør man kunne komme seg svært langt uten behov for en stikkkontakt.
Forskning på hydrogensykler har også foregått i Norge. I 2009, utviklet forskere ved Universitetet i Agder en egen hydrogensykkel ved forskning på fastoksid brenselceller.
Se video:
Les også:
Denne sykkelen er sin egen lås