PERTH: Statssekretæren i Olje- og energidepartementet er på en lynvisitt til andre siden av jordkloden for å hjelpe norske leverandører å få innpass i det nye australske gasseventyret.
Skånes
I likhet med Norge går det så det griner i Australia, og hovedutfordringene er kapasitetsmangel og sterk kostnadsvekst.
– Økningen i råvareprisene har slått positivt ut for både Australia og Norge ettersom vi er råvareeksportører. Dette medvirker til at de store problemene i verdensøkonomien ikke har slått så hardt inn i våre økonomier, sier Henriksen.
Økende kostnader
Men han legger ikke skjul på at dette også skaper utfordringer, og sier det er spesielt viktig å følge med på kostnadsutviklingen.
– Det er viktig at vi unngår voldsomme kostnadsøkninger på norsk sokkel. Industrien må være kostnadsbevisste, slik at det ikke blir uheldige effekter i norsk økonomi som følge av aktivitetsnivået i olje- og gassnæringen. De såkalte «fast-track»-utbyggingsprosjektene, som er mer industrialiserte og standardiserte, er eksempler på kostnadseffektiv utbygging, sier Henriksen.
– Kan ikke fortsette
På tross av rekordhøy aktivitet vil ikke Henriksen at myndighetene skal holde igjen utbygginger for å hindre kapasitetsproblemer.
– Det er selskapene som må vurdere lønnsomheten i sine prosjekter. Mange av investeringene som gjøres på norsk sokkel nå er tidskritiske utbygginger og oppgraderinger. Det er viktig at vi får utnyttet infrastrukturen for å få ut mest mulig av ressursene i områdene. I en tid hvor vi kan oppleve kapasitetsproblemer i leverandørindustrien er det viktig å holde kontroll på kostnader og kvalitet. Vi har sett en sterk kostnadsvekst i olje- og gassnæringen, dette må vi få kontroll på.
Les også: Statoil selger for ni milliarder
Skyhøye oljeinvesteringer forsinker prosjekter
Forsinkelser
Henriksen understreker at mye av kostnadsøkningen kan tilskrives generelle kostnadsøkninger i markedet.
– Men vi har også sett at det har vært problemer med forsinkelser som følge av feil og manglende leveringer. Det er tegn som tyder på at operatørene ikke har tilstrekkelig kontroll på kvaliteten i leveringene. Dette vil vi ha oppmerksomhet på. Det er operatørene sitt ansvar å sikre at kvaliteten er god.
– Dårlig prosjektstyring
Statssekretæren er langt fra fornøyd med kostnadssprekkene på sokkelen.
– De 15 største utbyggingsplanene som ble godkjent mellom 2002 og 2010 hadde en kostnadsramme på til sammen 329 milliarder kroner. Per i dag er overskridelsene over 100 milliarder kroner. Det er en svær kostnadsøkning, og en del av dette skyldes dårlig prosjektstyring med forsinkelser og dårlig kvalitet fra underleverandører. Vi kan ikke leve med dette. Operatørene må legge sine prosjekter opp slik at de hele tiden har kontroll på kostnader og kvalitet, sier Henriksen.
78 prosent av regningen går til det norske folk på grunn av at skattesystemet åpner for at selskapene skrive av alle kostnader i forbindelse med offshorevirksomhet. På sokkelen er det særskatt på 50 prosent i tillegg til den ordinære selskapsskatten på 28 prosent.
Les også: Nytt oljefunn i Nordsjøen