– Vi klarte 729 km i fjor, sier Magnus Ebbesen, prosjektleder for NTNUs bilprosjekt DNV Fuel Fighter.
NTNU-studentenes mål er å kjøre 1000 km på en hydrogenmengde som i energi tilsvarer én liter bensin. Verdensrekorden er på 848 km.
Statsråd avduket biler
I dag avduket olje- og energiminister Terje Riis-Johansen to norske biler som skal delta i konkurransen Shell Eco-marathon, en fra NTNU og en fra Høyskolen i Østfold.
– Vi bruker samme bil som i fjor, men med nytt hjuloppheng, ny brenselscelle og ny motor, sier Ebbesen, som studerer Ingeniørvitenskap og IKT på NTNU på femte året.
Bilprosjektet tjener som masteroppgave for hele 15 studenter på sivilingeniørstudiet, og i tillegg hjelper 20 andre til gjennom faget Eksperter i team.
Satte prosjektet i fare
Olje- og energiministeren skrøt av studentenes evne til å knekke teknologiske nøtter, men bød også på en innrømmelse.
– Jeg prøvde bilen under et besøk på NTNU, og det var en tvilsom øvelse. Bilen var liten og jeg var stor. Jeg følte et øyeblikk at jeg satte hele prosjektet i fare, sa Riis-Johansen før han avduket de to bilene.
Østfold satser på seier
Den andre deltakeren i Eco-marathon er en bil fra Høyskolen i Østfold. Den skal gå på bioetanol basert på gran levert av Borregaard fabrikker i Sarpsborg. De åtte studentene fra 3. klasse på Industriell designlinjen håper å nå 30-40 mil på én liter drivstoff i klassen for forbrenningsmotorer.
– Topp fem i gruppa passerer 30 mil. Vi kommer til å nå 30-40 mil og satser på å vinne gruppa, sier presseansvarlig Einar Mjanger Brenne.
Plastarmert karbonfiber
Studentene har jobbet over 600 timer hver siden nyttår, og er spesielt stolte over et materiale de har utviklet til karosseriet.
– I stedet for å bruke epoxy eller polyester bruker vi plastarmert karbonfiber. Vi har sett på teknologi fra skuddsikre vester. Dette kan smeltes om og gjenvinnes, forteller Brenne.
Studentene mener materialet er like sterkt som aluminium og kan brukes i framtidens biler. Det ble likevel for dyrt å bruke plastarmert karbonfiber siden de bare skal produsere én bil. Dermed ble det epoxy i deres eksemplar.
Begge bilene stiller i klassen Urban Concept, for biler som skal ligne på vanlige serieproduserte biler med godkjente lys, bremser og en rekke andre krav. Den andre gruppen er Prototype, for biler som skal være mest mulig effektive uansett design.