INDUSTRI

17.248 solceller skal drive dette flyet jorden rundt

Uten en dråpe fossilt drivstoff.

10. apr. 2014 - 21:28

Solar Impulse er det første solcelledrevne flyet som har krysset USA på tvers uten å stoppe om natten.

Nå vil det Sveitsiske solcelleprosjektet som er et samarbeid mellom Solavy, Omega, Schindler og ABB erobre nok en bragd med oppfølgeren.

Solar Impulse 2 skal fly verden rundt på cirka 500 flytimer, natt og dag, uten å forbrenne en dråpe med drivstoff.

Flyet har angivelig et lengre vingespenn enn Boeing 747-8 og vekt tilsvarende en liten varebil.

Nå er solflyet ferdig bygget. Målet er å foreta flyvningen i 2015.

Les også:  Dette helikopteret har 22.500 hestekrefter

Lang reise

Fra Persiabukten, skal flyet foreta den imponerende ferden med kun 6 stopp for å skifte pilot underveis. Stoppene vil finne sted i India, Myanmar, Kina, USA, Sør-Europa og Nord-Afrika, før de vender tilbake til utgangspunktet ved Persiabukten.

To piloter skal styre flyet etter tur. Den oppgaven faller på stifterne av prosjektet: Bertrand Piccard og André Borschberg. For hvert av de seks stoppene i verden, bytter de på å styre. Det er nemlig bare plass til én person i den trange cockpiten.

Det betyr svært lange strekk i flyet som beveger seg betydelig mye saktere enn et rutefly. 500 timers flytid med kun 6 stopp blir en tøff påkjenning for pilotene.

Les også: 173.500 datastyrte speil gir strøm nok til 140.000 hjem

Lengre vingespenn enn en Boeing 747-8.
Lengre vingespenn enn en Boeing 747-8.

Økt tetthet

– Dette er det eneste flyet i verden som har en ubegrenset utholdenhet. Det kan fly dag og natt. Det kan fly en uke. Det kan fly en måned, sier Andre Borschberg.

Fire elektriske børsteløse og sensorløse motorer med 17,5 hestekrefter hver skal stå for framdriften. De drives av de 17.248 solcellepanelene og 633 kilo tunge litiumione-polymer-batterier (LiPo).

Batteriene skal gi rom for at solcelleflyet ikke bare er flyvedyktig om dagen under fine solforhold, men også gjennom hele natten og når forholdene ikke er helt optimale.

Energitettheten i de nye 633 kg tunge LiPo-batteriene skal være på 260 watttimer per kg. Systemet skal ha en virkningsgrad på 94 prosent, noe som også skal være en rekord innen energieffektivitet.

Forbedringene er mange siden forrige versjon av Solar Impulse, og de har fått god hjelp av andre teknologiselskaper.

– Solvay har funnet opp elektrolytter som øker energitettheten i batteriene enda mer. Bayer MaterialScience lar prosjektet benytte seg av deres nanoteknologi og Décision bruker karbonfibere som er lettere enn noen andre tidligere, skriver Solar Impulse-teamet på deres nettsider.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Tesla bygger gigantfabrikk for litiumionebatterier

Slik ser dashbordet ombord på Solar Impulse 2.
Slik ser dashbordet ombord på Solar Impulse 2.

Bærekraftig pilot

Å bygge et solcelledrevet fly med et vingespenn på 72 meter og en vekt på 2,3 tonn byr på utfordringer.

50 ingeniører og teknikere, 80 teknologipartnere og over 100 rådgivere har bidratt til å bygge denne flyvende ingeniørkunsten.

Men der det tekniske briljerer, kan det komme til punktet der det oppstår menneskelige utfordringer.

Cockpiten er trang, men skal være ergonomisk utformet så den gir nok plass til en hvil og en treningsøkt. Solar Impulse
– Flyet kan fint fly en måned. Men spørsmålet er: Hva er piloten i stand til? Vi har et bærekraftig fly. Nå må vi utvikle den bærekraftige pilot, sier Borschberg til The Seattle Times.

For selv om flyet teknologisk er på hugget innen solenergi og batteri, ligner ikke hastighetene mye på det en jetmotor kan yte.

Hastighetene er på nivå med en bil: En minimumshastighet på 36 kilometer i timen og en makshastighet på 140 kilometer i timen.

Selv om flyet skal få noen stopp på veien, vil flyet være nødt til å være i luften fem til seks dager i strekk og piloten vil kun oppholde seg i cockpiten, som bare har ett sete.

For å bøte på denne utfordringen, er flyet utstyrt med autopilot, toalett, behagelige "business class"-seter og nok plass til å ta seg en hvil eller trene litt i den ergonomiske cockpiten.

Borschberg skal ifølge The Seattle Times ha sagt at pilotene øver seg på lange flyperioder i en flysimulator, med korte hvileperioder i form av yoga, meditasjon og pusteteknikker.

Les også:

Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore  

Denne bussen har fire tonn batterier

SAS får verdens lengste 737-rute

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.