FROHAVET: – Det som skiller Nansen-klassen fra Oslo-klassen er først og fremst at vi seiler papirløst. Det stiller andre krav til kompetanse, men gir samtidig andre muligheter. Det var vesentlig mer tidkrevende tidligere. Vi kan veldig lett sette ut nye posisjoner, sier fenrik og navigasjonsbefal Eyvind Olsen til Teknisk Ukeblad.
Kontroll
I maskinkontrollrommet har de full kontroll over alt som skjer på skipet. Det sørger over 20.000 forskjellige sensorer for.
Et overvåkingssystem utviklet av verftet Navantia, følger med på motor, tanker, brannsikkerhet, bevegelse på dekk, om noen bruker toalettene og alt mulig annet.
3D-overvåking
– Overvåkningssystemet har mulighet for 3D-overvåking. Det gjør at du kan lede folk mer effektivt og har bedre oversikt i en nødsituasjon, forteller Andersen NAVN OG RANG.
Skulle en brann føre til at kraftforsyningen eller deler av maskinkraften brytes, kan skipet fortsatt drives fremover. Er broen satt ut kan skipet styres fra akter.
– Fartøyet er delt opp i fire soner. Slår du sammen to slike soner får du en autonom sone, som er selvforsynt med egne ventilasjonssystemer, egen strømproduksjon og maskinkraft. En slik sone skal være selvforsynt til overlevelse, sier Andersen.
41.000 hestekrefter
Motorkraften består av en gassturbin foran i skipet, av samme type som brukes mye til kraftproduksjon i Nordsjøen, og to dieselmotorer akter.
De sender kraften inn mot girrommet og motorene kan kjøres i et utall forskjellige kombinasjoner.
Totalt er det 30,5 MW fremdrift. Omsatt til hestekrefter blir det 41.000 fordelt på dieselmotorer og gassturbin. Med alle motorer på gjør fartøyet over 25 knop.
Fra skipet gjør 18 til det gjør 25 knop går det kun 45 sekunder, kort tid med tanke på vekten på 5300 tonn.
Les også: