Ifølge Kleppa, som holdt foredrag på høstmøtet til Rådgivende Ingeniørers Forening(RIF) i dag, bruker regjeringen nå mer penger enn det er lagt opp til i Nasjonal Transportplan. Bare i perioden 2010-2013 er det snakk om over 15 milliarder til statlige prosjekter.
Norge bruker nå mest av alle i Europa. Vi har ifølge Kleppa tatt igjen Sverige, som har ligget langt foran Norge når det gjelder drift og vedlikehold på vei og bane.
Les også: Vil skjerpe vedlikeholdskravene
Tusen mil asfalt
Kleppa kunne love 10.000 km vei med nytt asfaltdekke allerede neste år.
– Planen er å sette i gang minst ti store statlige veiprosjekter i 2011. I tillegg kommer et stort antall bompengefinansierte prosjekter og midler til rassikring på en rekke steder, sier Kleppa.
Hun syntes ikke en sammenslåing av Jernbaneverket og Statens Vegvesen ville være noen god løsning, slik enkelte stortingsrepresentanter har foreslått.
Les også: Ny motorvei ødelagt for alltid
Oslo – Ski i full fart
Kleppa kunne også fortelle at det er full fart i planleggingsarbeidet når det gjelder utbygging av ny bane mellom Oslo og Ski.
– Når det gjelder forslaget om å prioritere en intercityløsning av banene mellom Oslo-Halden-Lillehammer og Skien, er det ingen tvil om at regjeringen ønsker å prioritere en slik løsning. Derfor vil vi også ha en egen utredning av dette på siden av den store lyntog-utredningen, sier Kleppa.
Jernbanedirektøren:
Les også: – Ingen vei utenom lyntog
Høyre vil ha intercity
Også Høyreleder Erna Solberg deltok på RIFs høstmøte.
– Høyre har stilt seg positive til høyhastighetsbane, bl.a. fordi vi mener det er store miljøgevinster å hente i forhold til for eksempel den enormt store flytrafikken i Norge. Men vi har også sagt at vi må vite at vi kan drifte en slik bane økonomisk. Høyre er også helt klare på at intercity-triangelet må bygges først, sier Solberg.
Les også: Presset øker mot Jernbaneverket
Bakgrunn: – Jernbaneverket bløffer om kompetansemangel
50 mrd. til etterslepsfond
Høyrelederen tok til orde for flere OPS-prosjekter (offentlig privat samarbeid).
– Vi har fått rapporten om erfaringene med OPS som viser at vi gjennom et slikt samarbeid bygger raskere og billigere, likevel skjer det ingenting, sier Solberg.
Les også: – Privat veibygging vil tvinge seg frem
Hun mener vi må bruke mer av oljepengene på å investere i bane og vei fram til 2020.
– Da vi diskuterte Handlingsregelen for snart ti år siden, var jo nettopp meningen at vi skulle bruke fire prosent av oljeinntektene på investeringer og ikke på å øke forbruket, sier Solberg.
Høyre ønsker å opprette et etterslepsfond på 50 milliarder kroner. Disse pengene skal øremerkes til konkrete prosjekter for å bygge vei og bane fram til 2020.