– Med 20 ladestasjoner for hurtiglading av elbil på plass i løpet av året, vil 2011 bli elbilens år null i Norge. Året da elbil ble «mainstream», mener Benjamin Myklebust som leder miljøstiftelsen Zeros hurtigladerprosjekt.
Les også: Det finnes ingen nullutslippsbiler
Kun CHAdeMO så langt
Lyse var først ute med å åpne en offentlig hurtigladestasjon i april. Snart blir det mulig å lade elbiler med 50 kW effekt flere steder i landet.
Transnova har satt av tre millioner kroner til hurtiglading i år. Torsdag 9. juni var det frist på å søke etter offentlig støtte. Med maksimalt 200 000 kroner til hver stasjon, vil dette holde til 15 stasjoner. Kravet er at de må være bygget og satt i drift innen desember.
Lyses første stasjon er en kombinert lade- og fyllestasjon for biogass på Lura i Sandnes. Selskapet er i ferd med å sette opp hurtigladestasjoner også i Randaberg og på Klepp.
Zero vil i samarbeid med Statoil få på plass en hurtigladestasjon på Økern. I tillegg kommer ladere i Moss og på Hamar.
Alle disse stasjonene benytter den japanske ladeløsningen CHAdeMO, også kalt Tepco-protokollen.
Les også: Better Place vraket Norge
Minimum 44 kW
Både salgssuksessen Mitsubishi i-MiEV og dens to PSA-søstre Citroën C-Zero og Peugeot iOn benytter Chademo-lading. Det samme gjør Nissan Leaf som er ventet til Norge senere i år.
– Det kan fort være 1 500 eksemplarer av Mitsubishi/PSA-trillingene på norske veier i løpet av året. Pluss kanskje 800–1000 Nissan Leaf i løpet av første kvartal 2012. Så det er forståelig at Chademo er det som frister utbyggerne mest i øyeblikket. Men så ser vi at Renault og sannsynligvis tysk bilindustri retter seg mot trefas vekselstrøm. Derfor er jeg glad for at Transnova også har dette med i sitt kravdokument, sier Hans Håvard Kvisle som er styreleder i Norstart – norsk elbilforening.
Transnova stiller som teknisk krav enten lading med 3-faset vekselstrøm basert på IEC 61851–1 Ed. 2.0 eller likestrømsystem basert på Chademo med protokoll 0.9 eller nyere.
Minimum ladeeffekt er 44 kW, som betyr at 400V 63A trefas faller innenfor. De Chademo-sertifiserte laderne lader med en effekt opp til 50 kW.
Korridor eller klynge?
Kvisle og Myklebust er blant dem TU har snakket med som er litt skeptiske til den gamle tankegangen med korridorer/strekninger med hurtigladestasjoner. I stedet snakker de om å opprette ladestasjoner med overlappende radier, som de facto også kan fungere som sammenhengende nett dersom sirklene overlapper hverandre.
Myklebust mener det kan være vanskelig å forsvare en stor infrastrukturinvestering på fjellet. Altså hurtigladere som står praktisk talt urørte bortsett fra i helgene når folk skal til og fra hytta. Og som uansett ikke vil ha kapasitet til å betjene topper på x antall biler på kort tid.
– Kanskje bør vi fokusere på det elbilen er god på, og ikke nødvendigvis sende den ut på langtur. Det er 400 000 nummer to-biler i Norge. Det er utvilsomt et potensial for at disse blir erstattet av elbiler, påpeker Myklebust.
Tor E. Nørbech i Transnova forteller at de vil vurdere søknadsbunken samlet for å sørge for en mest mulig fornuftig utbygging.
– Både korridorer og klynger er muligheter vi vil vurdere. Det kommer an på hva slags søknader vi får inn, sier han.
Les også: Første elbil med fem stjerner
TN-nett
Normalt forutsetter en Chademo hurtigladestasjon tilgang til et TN-nett som kan levere minst 80A og 400 VAC til hvert ladepunkt.
Transnova krever at søkerne redegjør for antall ladepunkt på stedet og eventuelt om det gir mulighet for balansering av tilgjengelig effekt på flere samtidig ladende kjøretøy. Utbyggerne må dessuten planlegge med ekstra kapasitet, slik at det er mulig å senere installere ytterligere ladepunkter basert på kommende europeiske hurtigladestandarder.
– Tilgang til 400 V TN-nett kan være en kritisk faktor i forbindelse med etablering av hurtiglading da distribusjonsnettet i Norge generelt er basert på IT-nett (230 VAC). TN-nett (400VAC/230VAC) er bare benyttet på Sør-Vestlandet, i nye boligområder og i nyere industriområder nær de store byene. Det kreves derfor at man dokumenterer hvordan leveranse av elektrisk kraft vil løses, opplyser Transnova.
To ladestasjonprodusenter har så langt entret det norske markedet: Hollandske Epyon har levert Terra 51-laderen til Lyse med en ladeeffekt på 50 kW. Franske SGTE er produsenten bak stasjonene som norske Salto og Proxll leverer og monterer på Økern, Hamar og i Moss.
Tommelfingerregelen er at en hurtigladestasjon koster 4–500 000 kroner, fordelt på halvparten hardware og halvparten anleggskostnad.
Les også:
317 ladestasjoner på 306 elbiler
Vil gjøre det lett å ta betalt for elbil-lading