22 forbilder innen realfag ble invitert til idedugnad om utfordringer som gjelder matematikk og naturvitenskap. Det er kunnskapsministeren Torbjørn Røe Isaksen som inviterte til diskusjon i Regjeringens representasjonsbolig i dag.
– Vi er på jakt etter gode innspill om realfagskulturen i det norske samfunnet. Vi vil bruke disse ideene for å utarbeide en ny nasjonal strategi for realfag. Idédugnaden markerer starten på dette arbeidet, sier Torbjørn Røe Isaksen.
Å løfte norske elevers matematikkprestasjoner og å skape en ny kultur for realfag, er en av regjeringens viktigste prioriteringer i årene som kommer.
Forbildene er valgt ut basert etter innspill fra Matematikksenteret, Naturfagsenteret og Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. Flere er også valgt ut på grunn av deres synlige engasjement for realfag.
Les også: Unngå denne fellen hvis du vil ha matteflinke barn
Helt krise
En av heltene er TV-programlederen og matematikeren Jo Røislien.
– Vi er nødt til å flytte fokus på matematikk fra skolen ut i det offentlige rom. Det er helt krise at vi har redusert matematikk og naturvitenskapelige fag til noe som bare skjer på skolen og ikke samfunnet, sier Røislien.
Røislien brukte følgende eksempel:
– Forestill deg verden der du aldri opplever musikk. Så kommer du på skolen og få utdelt en sliten ustemt klassisk gitar og får beskjed å lære deg å spille på den, og at det blir kjempebra. Du kikker ut i det offentlige rom og spør hva skal du egentlig med dette.
– Det samme skjer med matematikk. Elever kommer på skole og får utdelt pedagogiske kjedelige mattebøker, og på spørsmål hva man kan bli hvis man kan matematikk får man beskjed «du kan bli mattelærer».
Les også: 23 år gamle Mathias sa nei til jobb i Facebook
Sette det i sammenheng
Tale Sundlisæter er sivilingeniør i teknisk kybernetikk. Hun har nylig vunnet tur til verdensrommet i 2015 og jobber i Forsvaret.
– Den naturvitenskapelige verden er svært fascinerende i seg selv. Men det er mest motiverende å studere og jobbe med det hvis man får mulighet til å se teknologi i et menneskelig perspektiv, og i samfunnssammenheng.
Les også: Fem studietips fra mattegeniene
22 realfagshelter
- Elisabeth Aksnes, matematikklærer på barnetrinnet og vinner av Holmboeprisen 2008.
- Jo Røislien, matematiker og forsker, programleder i «Siffer».
- Jan Nordbotten, Norges yngste professor i matematikk.
- Sunniva Rose, kjernefysiker, blogger og sitter i utvalget som skal se på fremtidens skole.
- Hanan Mohamed Abdelrahman, matematikklærer og jobber frivillig med matematikkundervisning.
- Joakim Bø, prosjektleder for ENT3R, studentdrevet matematikktreningsprogram ved UiO.
- Inga Sofie Sårheim, prosjektleder for ENT3R ved UiB.
- Simen Spurkland, matematikklærer og aktiv i debatten om matematikkundervisning etter Pisa 2012.
- Therese Hagfors, matematikklærer og vinner av Holmboeprisen 2010.
- Michael Naylor, forsker ved matematikksenteret ved Ntnu i Trondheim
- Jalal Fahadi, er med i rollemodell.no et program der unge realister reiser rundt på skoler og forteller om mulighetene innen matematikk.
- Tale Sundlisæter, sivilingeniører i Forsvaret, har vunnet en tur til verdensrommet i 2015.
- Sigbjørn Hals, matematikklærer og opptatt av IKT i undervisningen, vinner av Holmboeprisen 2011.
- Charlotte Alme, hjerneforsker ved Ntnu.
- Lise Lyngsnes Randeberg, professor i biomedisinsk optikk og fotonikk, president i Tekna.
- Gro Amdam, professor ved Arizona State Universitys School of Life Sciences. Kåret til en av Norges 10 beste forskere under 40 år av Morgenbladet.
- Bård Gamnes, ingeniør og er også med i rollemodell.no.
- Marianne Fyhn, biolog og hjerneforsker ved UiO.
- Tjerand Silde, lektorstudent i realfag og nestleder i Vektorprogrammet, og grunnlegger av Kodeklubben Trondheim.
- Line Jansrud, lege og programleder i Newton, tv-program for barn.
- Selda Ekiz, fysiker og tidligere programleder i Newton, leder nå programmet «Barn ingen adgang».
- Andreas Holmstrøm, matematiker og involvert i utprøving av «Den virtuelle matematikkskolen».
Råd
I etterkant av idedugnaden fikk TU tilsendt noen av rådene som kom ut av møtet:
- Det handler ikke om lærere og læreplaner, men om å framsnakke realfag.
- Det er viktig at foreldre ikke sier de er dårlige i matte foran barna.
- Det har vært mye fokus på jenter og realfag, men vi trenger også mange flinke gutter!
- Gi realfagene et ansikt: Hente inn realister fra universiteter, bedrifter og offentlige etater slik at de kan vise frem realfagene i praksis i barnehagen og skolen. Det må bli lettere å se hva matematikk og naturfag faktisk kan føre til av yrker.
- Kulturen i samfunnet: Det må bli slutt på å si at det er greit å være dårlig i realfag. Man aksepterer ikke at det er greit å være dårlig til å lese!
Les også:
– Mindre data, mindre prosjektarbeid og toårig VGS
Ikke siden 2002 har flere ingeniørstudenter strøket