Mange elbilister forbinder kanskje kulde og vinter med en viss berettiget rekkeviddeangst.
Hos våre naboer i øst var det toppfart i fokus da det ble satt en ny elbilrekord sist lørdag: Høyeste hastighet på is.
Les også: Sportsbillegende gjør comeback på strøm
260 km/t
Fartsrekorden ble satt av Nokians testsjåfør Janne Laitinen på innsjøen Ukonjärvi i Inari i Nord-Finland, 140 kilometer sørøst for Karasjok.
Elbilen heter E-RA som er en forkortelse for Electric RaceAbout.
E-RA med Laitinen bak rattet oppnådde en gjennomsnittshastighet på 252,09 kilometer i timen over en distanse på én kilometer kjørt i begge retninger.
Topphastigheten ble målt til 260,06 km/t. I denne hastigheten er strømforbruket 1 250 Wh/km.
Det var bortimot vindstille og minus fire grader på Ukonjärvi denne dagen.
Les også: Tesla-SUV får falkevinger
Studentbygg
E-RA er bygget av studenter ved Helsinki-universitetet Metropolia, Finlands største naturvitenskaplige universitet, samt en rekke partnere fra finsk teknologi.
Én av partnerne heter Nokian som naturlig nok var høyst delaktig i dette rekordstuntet. E-RA var utstyrt med Hakkapeliitta 7 piggdekk i dimensjon 225/40R18.
Dette er en rekord som ikke offisielt havner i Guinness rekordbok, ettersom det ikke finnes en egen kategori for elbiler på is.
Imidlertid innehar Janne Laitinen også den offisielle verdensrekorden for kjøring på is, med en gjennomsnittshastighet på 331,61 km/t.
Den ble satt for ett år siden på Bottenvika i nærheten av Oulu med en Audi RS6.
Les også: Ladbar Volvo-SUV med 350 hk
Cadillacs elektriske luksuskupé
Også på Nordschleife
Den observante seer av den - til finsk å være - noe pompøse videoen, kan se at E-RA har den velkjente baneprofilen til Nürburgrings Nordschleife på hekken.
Dette klistremerket kommer av at E-RA var på den legendariske banen i september i fjor og klarte å klokke inn en rundetid på imponerende åtte minutter 42,72 sekunder på den 20 832 meter lange banen.
På denne runden brukte E-RA 25,6 kWh strøm.
Elbilen er utstyrt med et litium-titanatbatteri (Li4Ti5O12) med en energikapasitet på nærmere 33 kWh (286 celler à 50 Ah/2,3V).
Denne kjemien gir ikke de mest energitette batteriene, vekten er 550 kilo. Til gjengjeld klarer batteriet å levere godt med effekt - 200 kW kontinuerlig og 330 kW i ti-sekunders intervaller.
Denne strømmen forsyner fire 70 kW-elmotorer som bidrar til at den 1 700 kilo tunge bilen kan akselerere fra 0-100 km/t på knappe seks sekunder.
Fikk du med deg disse godbitene?
Denne sykkelen har trådløse bremser
Laser i hekken på elektrisk A2