Forslaget kommer fra en egen ressursgruppe som Samferdselsdepartementet har nedsatt. Gruppen peker på at flere bilprodusenter vil tilby ladbare biler fra 2011 og at ambisjonen bør være at hver tiende norske bil er en elbil i 2020.
Bakgrunnen for at dagens bensin- og dieseldrevne biler må fases ut og erstattes med mer miljøvennlige biler i årene som kommer, er utslippene av klimagasser som må reduseres i hele verden.
25 prosent ned
Klimaavtalen forutsetter at norske klimautslipp skal reduseres med 16 millioner tonn CO2-ekvivalenter innen 2020. Det betyr en reduksjon i utslippene på om lag 25 prosent. Elektrifisering av petroleumsvirksomheten og bilparken er de viktigste grepene for å lykkes med dette.
Gruppen som nå vil ha fortgang i salget av elbiler kommer med en rekke forslag som myndighetene må ta stilling til. Og dersom de fleste av forslagene blir satt ut i livet, kan det bli attraktivt for noen hver å se seg om etter en ladbar bil.
Støtteordninger
Elbiler og ladbare hybrider skal løftes fram gjennom støtteordninger, ikke bare ved kjøp av elbil, men også ved kjøp av avanserte batterier. Gruppen vil ha en nullsats for moms for batteriskift og for vedlikehold og service knyttet til batteriet.
Staten skal også bruke 100 millioner kroner i året til bygging av ladepunkter, foreslår gruppen. Skattegrunnlaget for firmabiler reduseres med 75 prosent for elbiler og 50 prosent for hybrider. Ladbare biler skal kunne avskrives på ett år. (©NTB)