Med en god porsjon bistand fra konsulenthuset Bekk har Posten bygget opp sin digitale distribusjonskanal.
Digipost skal sørge for kryptert transport av e-post mellom bedrifter, privatpersoner og offentlige etater.
Felleskasse
Tanken bak er at det ikke er enkelt å forholde seg til mange nettsider, brukeridentiteter og passord. Her skal Digipost samle all denne kommunikasjonen samles i én digital postkasse.
Fødselsnummeret er hovedidentiteten til hver bruker, samt gateadressen.
Når du endrer gateadresse følger også den digitale postkassen med.
Tjenesten er åpnet for alle over 15 år med fødselsnummer i Norge.
– Lanseringskampanjen startet denne uken, hvor vi blant annet sender ut skriftlig invitasjon, sier Digipost-direktør Thomas Mathisen til Teknisk Ukeblad.
Krevende
Han røper at mer enn 40 000 brukere har registrert seg i løpet av de første par døgn som har gått siden samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa lanserte tjenesten på tirsdag.
– Det syns vi er bra på så kort tid. Det krever jo litt av brukerne å registrere seg, sier Mathisen.
Han vil foreløpig ikke røpe hvor mange brukere Posten har satt seg som mål.
Kodebrikke
Pålogging skjer første gang med kodebrikke fra BankID eller et kort fra Buypass.
Deretter vil det holde fødselsnummer og et selvvalgt passord.
Sendingene er kryptert under transport mellom avsender og mottaker.
Transport og lagring av e-post gjennom Digipost er satt ut til EDB Ergogroup, der Posten er storeier.
Inn i varmen
Målet er at offentlige virksomheter vil bruke tjenesten til å kommunisere med innbyggerne.
Hvis det leder til behov for å sende personsensitiv informasjon, må du hente frem brikke eller kort for å kunne hente ut brevet.
BankID tapte anbudsrunden om å bli med i ID-porten som en offentlig eID.
Årsaken var at BankID ikke har en løsning for kryptering av meldinger.
– Vi jobber med å finne en god løsning for meldingskryptering, og her samarbeider vi med en kunde i helsesektoren, sier Digipost-direktøren.