Denne uken kjører skoler over hele landet i gang et gigantisk forsøk som skal gi en pekepinn på om det har noen effekt å bruke teknologi for å øke forståelsen for matematikk.
Siste telling viste at snaut 30.000 elever ved videregående skoler og ungdomsskoler hadde meldt seg på.
– Vi venter 40.000 deltakere, sier Heidi Arnesen Austlid hos IKT Norge.
Mandag oppgir hjemmesiden til arrangmentet 43.000 påmeldte.
Organisasjonen samarbeider med Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA) og det norsk-franske oppstartsselskapet WeWantToKnow, som står bak læringsverktøyet Dragonbox.
Algebra-oppgavene er utarbeidet ved University of Washington, og målet er å løse mer enn 350.000 ligninger i løpet av uken.
Les også: Skoler tilbyr lederkurs til seksåringer
Forskning
Algebra Challenge er opprinnelig et forskningsprosjekt gjennomført av Center for Game Science ved dette universitetet.
De inviterte alle elever i delstaten Washington til å spille det norskproduserte Dragonbox i en uke for å finne ut av om spillet kunne bidra til læring uansett alder, faglig nivå og sosial bakgrunn. Resultatene viste at mer enn 90 prosent av elevene mestret grunnleggende ligningsløsing i løpet av 1,5 time.
Elevene løste til sammen over 390.000 ligninger i løpet av uken. Dragonbox gjorde det også mulig for barn helt ned i barnehagealder å mestre grunnleggende algebra.
Algebra Challenge Norway er en videreføring av dette forskningsprosjektet. I tillegg er hensikten å skape entusiasme for matematikk, teknologi og læring.
Jobber hjemme
I en pressemelding peker arrangørene på at denne uken skal være med på å sette matematikk på agendaen ved å skape interesse og oppmerksomhet rundt matematikk gjennom en konkurranse som både er gøy, utfordrende og lærerik.
Til forskjell fra tradisjonell bokbasert læring, bruker Dragonbox spillteknologi. NDLA har frikjøpt lisenser til alle deltakerne under konkurransen.
Elevene skal starte med en introduksjon på skolen for så å løse så mange ligninger som mulig hjemme på pc.
Læreren har mulighet til å følge elevenes progresjon fortløpende.
Les om Teknologibragden: Han gjør læring til en fest
Lærer står bak
Konseptet er at Dragonbox erstatter tall og bokstaver med fargerike objekter. Gradvis byttes objektene ut med tall og matematiske uttrykk. Gjennom prøving, feiling og kontinuerlig tilbakemelding, lærer eleven alle de grunnleggende algebrareglene.
Bak spillet står mattelærer Jean-Baptiste Huynh ved Elvebakken videregående skole. Han opplevde at det var mange flinke og entusiastiske elever som mistet motivasjonen når det kom til matematikk.
Spesielt algebra voldte de fleste elevene problemer, fordi det virket så abstrakt og fordi det var mange regler å huske på. Lærerens idé var å presentere algebra i form av et dataspill, som han utviklet.
Her er en videosnutt som viser litt av konseptet.
Erna åpner
– Pisa-undersøkelsen viser at det står dårlig til med matematikkompetansen til norske elever. Nå trenger vi oppmerksomhet rundt digitale læringsverktøy, sier Austlid hos IKT Norge.
Hun trekker frem at it-løsninger gir langt større muligheter til individuell oppfølging og undervisning tilpasset nivået til den enkelte elev.
Statsminister Erna Solberg deltar i den formelle åpningen av Algebra Challenge mandag, og den foretas ved Sandnes videregående skole i Rogaland.
Dobbelt så mange
Allerede første dagen rapporteres det om om at elevene har løst mer enn 700.000 ligninger.
Med andre ord er målet doblet før arbeidet har kommet skikkelig i gang.
Et uhøytidelig mål var å slå USA, og det er ettertrykkelig oppnådd.
Tirsdag krøp tallet mot hele 3 millioner. Følg utviklingen her.
Les også:
De fire viktigste trendene for ingeniører mot 2020
Vil du bli ferskvanns-, nanovåpen- eller kroppsdelingeniør?