Bare to entreprenører leverte inn tilbud på jobben, som er en del av prosjektet E6 Trondheim – Stjørdal.
I forrige uke undertegnet Statens vegvesen og NCC Construction kontrakten på 554 millioner kroner, og til våren starter arbeidet for fullt.
Et pilotprosjekt
Det er første gang Statens vegvesen har valgt en entreprenør etter anskaffelsesprosedyren konkurransepreget dialog, og dagsone vest på E6 Trondheim – Stjørdal har i så måte vært et pilotprosjekt.
For et år siden gikk Statens vegvesen ut i Teknisk Ukeblad for å forklare anskaffelsesprosedyren.
De følte at responsen fra næringen var veldig laber i forhold til kontraktens størrelse, og at de måtte gi entreprenørene en større forståelse av hva prosedyren innebar av muligheter og ansvar siden det finnes få referanser på den i hele EØS-området.
Les saken: Vegvesenet tester ny anskaffelsesprosedyre
To av tre
Etter dette ble tre entreprenørgrupperinger med i dialogfasen.
Bilfinger Berger, NCC og AF Gruppen / Züblin fikk bruke sommeren på å utarbeide tilbudene sine, men ved tilbudsåpningen i september var det bare de to sistnevnte som valgte å levere inn tilbud.
500 meter firefelts
Kontrakten består av cirka 500 meter ny firefelts E6 mellom Pirbrua og Møllenberg, hvorav cirka 300 meter er en betongtunnel som bygges gjennom leirgrunn med delvis kvikkleire, og overgang til tunnel i fjell.
I tillegg skal det bygges en ny undergang under jernbanen, slik at jernbanens trasé må flyttes i deler av byggeperioden.
Da de første pristilbudene ble levert til vegvesenet, priset NCC jobben til 523 millioner kroner. AF / Züblins pristilbud var 948 millioner kroner.
– Når vi bare har to å velge mellom blir prissetting en viktig faktor. Begge de to tilbudene vi fikk var bedre enn skisseplanen, men tilbudet fra AF / Züblin ble ansett som bedre faglig. Prisforskjellen var imidlertid så stor at den ekstra kostnaden ikke kunne veie opp for det faglige, sier prosjektleder for E6 Trondheim - Stjørdal, Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.
Vil bruke wiresaging
NCC har ifølge prosjektleder Svein Arne Henriksen valgt en veldig tradisjonell løsning. De stabiliserer kvikkleira med kalk- og sementpeling for å gjøre den motstandsdyktig mot bevegelse.
Deretter bruker de stålspunt i veggene på den åpne byggegropa, for å holde den helt stiv og unngå at kvikkleira får rørt på seg.
Grunnvannstrykket opprettholdes i hele anleggsperioden. Byggegropa går helt frem til tunnelpåhugget, hvor fjellet splittes med wiresaging.
– De berger seks hus fordi de smaler inn avstanden mellom tunnelløpene. Det vant de konkurransekraft på, sier Johnsen.
AF / Züblins løsning hadde berget to av de 12 husene.
Flyttes
Frem til påske neste år skal NCC holde på med med prøvetakinger, rigging og detaljplanlegging.
I midten av mars flyttes jernbanetraseen midlertidig til en trasé forbi Lademoen stasjon slik at den nye jernbaneundergangen kan bygges.
Da går starter anleggsarbeidet for fullt. Prosjektet skal være sluttført i juni 2013.