Da Telenors mobilnett falt ut i pinsehelgen, kunne tre millioner Telenor-kunder verken ringe eller sende meldinger.
Først etter 11 timer fant Telenor feilen, og ble skyteskive for både toppolitikere og mannen i gata.
Svarene
Men fortsatt er årsaken bak feilen et mysterium, ifølge dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor – som i skrivende stund fortsatt må la flere av TUs spørsmål stå delvis ubesvart.
Hva kan Telenor per i dag teknisk fortelle om hva som forårsaket mobilsvikten?
– Det startet med at vi hadde problemer med trafikkavviklingen for enkelte kunder på mobilt bredbånd fredag formiddag. Av ukjent årsak førte en omstart av dette systemet til at kunder i nettet fikk problemer å ringe ut, motta samtaler og sende motta sms. Hvorfor konsekvensen ble en slik dramatisk sperre eller kork i nettet har vi ingen gode svar på foreløpig. Men vi jobber for fullt med å finne den reelle årsaken. Vi sitter nå, mens jeg snakker med deg, og lager en rapport som vi i løpet av noen dager vil levere til Post- og Teletilsynet (PT).
Både selve omfanget, og kanskje spesielt den lange nedetiden, skiller forrige helgs problemer fra tidligere hendelser. Hvorfor kunne ikke reserveløsningen tas i bruk før feilen var nøyaktig lokalisert? Vil dere som resultat av svikten måtte vurdere selve arkitekturen i det nye mobilnettet på nytt?
– Vi måtte altså ta omstart på en av enhetene som håndterer mobilt bredbånd, én av seks slike som har egen backup, og som sånn sett «lever sitt eget liv». Vi har fortsatt ikke konkludert fullt ut med at omstarten var rotårsaken bak problemene. Men med det trøkket som var, opplevde også reserveløsningene samme symptomer. Du kan sammenligne med et vannrør som nesten går tett. Da hoper det seg opp Midt oppi dette prøvde vi å finne ut om problemet lå i en server, og i så tilfelle hvilken. Først da trafikken gikk noe ned, fant vi feilen – etter 11 timer. Det tok én time å få systemet opp igjen. Men vi har jo flere enn denne ene serveren, med dublering på dublering. Det er et relevant spørsmål, og dette er blant sentrale ting vi må komme til bunns i.
En del av den pågående oppgraderingen av nettet, er at Telenor legger om til IP-basert plattform. Øker ikke dette sannsynligheten for at framtidens nedetid vil komme fra feil på datasentre og ikke linjebrudd? Og derfor, med helgen friskt i minne: Vil vi måtte lære oss å bli vant til lang nedetid når det først går galt?
– Dette er et punkt jeg ikke kan besvare på stående fot. Jeg må nesten igjen henvise til rapporten som vi i løpet av noen dager leverer til PT, og som berører noen av punktene du her spør om.
Feilen oppsto på samme dag som Telenor-kunder i Oslo-området fikk SMS-varsel om forventet nedetid pga. Telenors pågående oppgradering og fornying av nettet. Kan dere utelukke en sammenheng mellom Cisco/Huawei-leveransen og den senere svikten, og hvordan vil det i så fall påvirke den videre utrullingen av det nye mobilnettet?
– Fra tidlig høst 2010 og ut i 4. kvartal 2011 bytter vi samtlige basestasjoner i Norge. Dette er en del av en total utskifting og oppgradering av hele vårt mobilnett i Norge. I denne forbindelse sender vi hver morgen ut slike SMS til kunder i de aktuelle områdene hvor basestasjonene skal skiftes. Feilen som oppsto rundt kl. 13.00 fredag lammet hele Norge, og ikke kun de basestasjonene vi byttet denne dagen. Det er ingen sammenheng her – selv om vi forstår grunnen til spørsmålet.
Telenor har internt hatt 2014 (senere utsatt) som tentativt utfasingsår for fasttelefon. Grunnen er de omfattende langsiktige kostnadene ved å drifte og vedlikeholde en tjeneste som allerede er i klar nedgang hos forbrukerne. Det ble fredag fra Telenor-hold uttalt at «det kan være lurt å beholde fasttelefonen». Er denne hendelsen nok til å få Telenor til å revurdere synet på fasttelefoni i Norge?
– En eventuell utfasing vil gjennomføres tidligst 2017–2018. Det som kan skje, er at det gamle analoge telefonsystemet blir erstattet med bredbåndstelefoni. Det er for øvrig mye som tyder på at VoIP ville fungert godt som reservesystem fredag. Det konkrete tidspunktet blir besluttet når dette nærmer seg. Vurderingene knyttet til dette vil ikke bli påvirket av fredagens hendelse.
Les også:
Vil ha nødprioritet til 10.000 numre
Telenor kompenserer kundene etter trøbbelhelg
DSB: – Krisehåndtering kan ikke baseres på mobil