FRANKFURT: Den minner mistenkelig om en Audi R8. Men der den midtstilte V10-motoren skulle vært, er det i stedet 470 kilo med litiumionebatterier.
Etter å ha vært lunkne til elbiler lenge, har Audi nå latt sine ingeniører vise hvordan en elektrisk sportsbil kan konstrueres. Audi e-tron er navnet, og den ble vist fram for første gang på årets Frankfurtmesse tirsdag.
Kompromissløs demonstrasjon
E-tron er en ren elbil med fire elektromotorer som til sammen yter 230 kW (313 hk). Den kan med andre ord sammenlignes og konkurrere med Tesla Roadster – dog er sistnevnte allerede i produksjon, mens dette fortsatt er en konseptbil.
– Dette er en teknologidemonstrasjon. Vi vil vise fram elbiler innenfor andre segmenter senere, lovte Audi-direktør Rupert Stadler under presentasjonen av e-tron.
– Her har vi gått for det kompromissløse, supplerte Michael Dick som leder teknologiutviklingen i Audi.
248 km rekkevidde
Litiumionebatteripakken rommer 53 kilowattimer og skal gi e-tron, som veier 1,6 tonn, en rekkevidde på 248 kilometer.
Prestasjonene ellers er det ingen ting å si på: 0-100 km/t oppgis til 4,8 sekunder. Vel så imponerende er akselerasjonen fra 60-120 km/t. Et ellevilt dreiemoment på 4500 Nm bidrar til at det går på imponerende 4,1 sekund. Toppfarten er begrenset til 200 km/t.