– Telenor misbruker sin markedsmakt rapporterte Teknisk Ukeblad om frustrerte tillitsvalgte i de tre selskapene.
Telenor gjorde den gang kjent sine planer om å tildele sine framtidige 5-årskontrakter til én og én aktør fylkesvis. Nå er planene en realitet, og de tre selskapene forbereder kaotiske omstillinger i tiden framover.
Telenor utgjør nemlig så stor del av markedet, at å miste storkunden totalt i enkelte fylker kan fjerne grunnlaget for lønnsom drift, mens å vinne nabofylket kan føre til behov for masserekruttering der.
Mister 400
For den største aktøren, Relacom, beregner El&IT Forbundet en overtallighet på hele 400 stillinger.
En del arbeidsplasser kan reddes ved at anbudsvinneren overtar personell fra «taperne» for å øke egen kapasitet.
Dette ventes å skje i stor grad enkelte områder. Men ikke overalt, advarer hovedtillitsvalgt i Relacom, Sissel Hallem.
– I stor grad vil disse ikke være garantert videre jobb i Sønnico eller Eltel. Vi frykter at særlig vår mange eldre arbeidstakere vil rammes, og har sterke indikasjoner på at graden av innleie vil øke og faste ansettelser vil minke, sier Hallem til Teknisk Ukeblad.
Krisemøte
I dag ble det holdt krisemøte mellom Relacoms ledelse og fagorganisasjonene El& IT Forbundet, NITO og Negotia om konsekvenser av den nye avtalen med Telenor.
Resultatet er klart: Opptil 600 mennesker kan miste jobben i oppsigelsesrunder som starter allerede i løpet av februar.
Det ventes at Eltel mister mellom 50 og 100, mens Sønnico mister om lag 100 årsverk.
– Har sympati
Informasjonssjef Atle Lessum i Telenor sier han har sympati og forståelse for at det kan være vanskelig for enkelte ansatte å bytte bosted eller arbeidsgiver for å kunne fortsette å jobbe i samme fagfelt.
– Det er likevel viktig for oss å påpeke at oppdragsmengden vil være omtrent den samme i tiden som kommer, vi trenger mange og dyktige entreprenører med høy kompetanse. En slik geografisk modell er ønsket velkommen av entreprenørene, sier Lessum til Teknisk Ukeblad.
Å tildele avtalene i 5-årsbolker sikrer også forutsigbarhet, påpeker han
– Vi føler oss også sikre på at kundene vil oppleve en ytterligere forbedring med en slik modell, sier Lessum.