To flunkende nye fly, en Airbus 321 og en Boeing 737-800, har nettopp forlatt hver sine fabrikker med flere likhetstrekk enn at begge er bevingede metallrør med to påhektede turbinviftemotorer.
Begge smalbuksflyene har nemlig en relativt diskret dekor foran på skroget der tallet «7 000» står skrevet.
For A321-en symboliserer dette at Airbus nettopp har levert sitt fly nummer 7 000.
På Boeing-maskinen er det imponerende nok flytypen 737 som nå er levert i 7 000 eksemplarer.
Les også:
Snart 44 år i drift
737 nummer 7 000 er levert til lavprisselskapet Flydubai som for øvrig har skaffet seg 21 nye 737–800 under tre år etter oppstarten. Selskapet var også først med Boeings nye 737-interiør inspirert av 787 Dreamliner.
Det er bare drøyt to og et halvt år siden B737 nummer 6 000 ble levert. Den er det trolig mange som har lagt merke til, ettersom den tilhører Norwegian og flyr med «6 000th 737» på halen i stedet for bildet av en skandinavisk helt.
Det begynner nå å nærme seg 44 år siden lanseringskunden Lufthansa tok i bruk sin første B737.
Og som kjent vil det ikke stoppe her.
42 fly i måneden
Boeing har nylig lansert en remotorisert versjon av flytypen, 737 Max, som skal leveres fra 2017.
Samtidig er den lenge forberedte økningen av produksjonstakten på 737 NG nå i ferd med å virkeliggjøres.
I forrige uke rullet den første 737-en, produsert i det nye regimet med 35 fly i måneden, ut fra fabrikken i Renton. Dette er for øvrig et fly som skal til 737-storkunden Norwegian.
Etter den siste planen skal Boeing sette ytterligere fortgang i 737-produksjonen med 38 fly i måneden fra andre kvartal 2013 og hele 42 fly i måneden i løpet av første halvår 2014.
Storkunde hos Airbus
Så tilbake til det andre skroget med «7 000»-dekor: Dette er altså en Airbus 321 levert til US Airways.
Amerikanerne har lenge vært en storkunde hos Airbus og vil ved årets slutt ha 228 fly fra 320-serien og 16 A330-er i drift. Selskapet har ytterligere 88 bestillinger inne hos Airbus, herunder 22 A350 XWB.
Airbus var lenge lillebror til Boeing. Men den økte leveringstakten forteller tydelig at den europeiske flyprodusenten i dag er en likeverdig og beinhard konkurrent til giganten på andre siden av Atlanteren.
Slik legger Airbus selv fram sin leveringshistorikk:
Første tusen tok 19 år
Første Airbusfly var en A300B2 til Air France i 1974. Det tok hele 19 år før skrog nummer tusen ble levert, en A340-300, også det til Air France, i 1993.
Deretter tok det seks år å nå fly nummer 2 000 i 1999, tre år til fly nummer 3 000 i 2002 og nye tre år til leveranse nummer 4 000 i 2002.
Deretter tok det kun to år før milepælen med fly nummer 5 000, en A330-200 til Qantas, ble markert i desember 2007.
Fly nummer 6 000 var en A380-800 som Emirates mottok i januar 2010.