Vedtaket om å sette en slukkedato for FM-nettet vil utløse økt satsing på digitale plattformer fra radiobransjen.
Slik kommenterer bransjeorganisasjonen Digitalradio Norge fredagens stortingsmelding fra Kulturdepartementet.
Vinnerne
– Lytterne vil bli de store vinnerne ved overgangen til ny teknologi. Kanaltilbudet vil bli langt større enn i dag. DAB vil kunne levere opp til ca. 70 kanaler fullt utbygget, sier daglig leder Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge.
Han oppfatter meldingen som et tydelig signal til lytterne.
– Nå er det riktig å anbefale radioer som også har DAB- eller internettmottaker.
Hard konkurranse
I Norge selges det ca. 750.000 radioer hvert år, og de aller fleste er rene FM-apparater.
– Økende mediemangfold har gitt radioen stadig hardere konkurranse. For å styrke radioen med flere nye kanaler, har bransjen lenge ønsket seg et skifte til ny kringkastingsteknologi. Beskjeden om at FM skal slukkes er akkurat det signalet radiobransjen behøver. Nå kan planlegging av nytt innhold og videre bygging av digitalradionettet starte, sier Torvmark.
- Tvang eneste utvei
IKT Norge slår fast at Norge blir det første landet i verden som har besluttet å slå av FM-nettet.
Generalsekretær Per Morten Hoff mener at tvungen overgang til DAB er en konsekvens av at NRK har investert store summer.
- Mye kan tyde på at eieren, den norske stat, med kulturministeren som generalforsamling, har vurdert at det ikke er noen vei tilbake. Markedet har så langt ikke ville adoptere DAB, og da har tvang vært eneste utvei, skriver IKT Norge i en pressemelding.
Kostbart
I stortingsmeldingen er det en forutsetning for slukking av DAB-radio i bil ikke blir for dyrt.
IKT Norge tror ikke det blir billig og at kampen for å stenge FM vært ført av de store og dominerende radioaktørene og Elektronikkbransjen, som har særinteresse og økonomiske motiver for å få stengt FM. Det påfører lytterne kostnader.
- Forbrukerne vil frem til 2017 få betydelige utfordringer og vil bli påført betydelige kostnader. Norge har i dag en installert base på 20 millioner FM-radioer. Størst utfordring vil vi få med radio i bil, hvor de fleste biler i dag har integrerte lydsystemer, skriver organisasjonen.
NRK planlegger
- I ukene fremover må vi se hvordan vi kan få til en digitalovergang som er best mulig både for lytterne og for vår egen økonomi. sier NRKs tidligere teknologidirektør Arild Hellgren.
Nå arbeider han med digitaliseringen av radio i NRK og venter seg en del økonomiske utfordringer.
- I forhold til det som skjedde da vi digitaliserte TV, får vi en veldig lang periode med parallell distribusjon på FM og DAB. Det er svært kostbart, sier Hellgren.