Det er skipene MF Tyco Brahe og MF Aurora af Helsingborg , begge bygget i Norge i 1991, som bygges om.
ABB Marine and Ports i Finland har fått kontrakten på 300 millioner kroner med HH Ferries Group, som driver de fire fergene som krysser Øresund hele døgnet.
Deler av teknologien kommer fra Norge, der ABB og NTNU har bygget et hybridlaboratorium.
– Vi er stolte av å være med på dette prosjektet. Med 4 MWh på hver, blir dette verdens største batteridrevne ferger, sier Børre Gundersen, forskningssjef i ABB Marine and Ports til Teknisk Ukeblad.
Stor ombyggingsjobb
ABB-kontrakten omfatter alt fra transformator og ladesystem på land, automatisk strømtilkobling med robot, til nye tavler, energistyringssystem, likestrømsnett om bord (DC Grid) og batterier på skipene.
Ifølge ABB skal Trondheimsselskapet PBES levere batteriene, som skal være verdens meste sikre. Med litiumionebatteriene halverer HH Ferries utslippene.
Batteripakkene blir på totalt 8,32 MWh, verdens hittil største batterisystem for skip. Det tilsvarer 10.700 bilbatterier. HH Ferries fjerner to dieselmotorer, men ikke alle.
– De vil beholde dieselmotorer som backup, men hensikten er å kjøre 100 prosent på batterier, sier Gundersen.
Robot-kobling
Tilkobling av ladestrøm blir gjort med ABB-roboten IRB 7600. Kommunikasjonen mellom skip og land skjer med 3D laserskanning og trådløs kommunikasjon.
Ladepluggene og kabler på trommel er plassert bak en port i skipssiden.
Fire meter fra kai, sendes det signal mellom skip og land, porten åpnes på landanlegget og roboten klargjøres.
Luke i skipssiden åpnes og når ferga ligger i riktig posisjon, griper roboten ladepluggene, drar dem ut og kobler dem til landplugg.
Ubekreftet
PBES Norway i Trondheim vil ikke bekrefte at de har fått kontrakten for batteriene til Helsingborg-Helsingør-fergene.
Plan B Energy Storage (PBES) ble startet av Brent Perry, en av grunnleggerne av Corvus, den største leverandøren av batterier for marine applikasjoner.
PBES mener de har en løsning som holder kontroll på varme, og dermed hindre brann og fjerner hovedårsaken til at batterier blir ødelagt.
– Vi har gjennomført vellykkede tester i fabrikken i Trondheim med DNV GL og Sjøfartsdirektoratet til stede, sier Erik Ianssen, daglig leder i PBES i Trondheim.
Klarer ikke trigge brann
Batteriløsningen skal fungere spesielt bra i hurtigbåter og ferger, som har stort effektuttak og hyppig lading.
Systemet skal praktisk talt eliminere muligheten for thermal runaway, både i enkeltceller og i systemet som helhet.
Tester med overlading av batteriene har ifølge Brent Perry, administrerende direktør i morselskapet PBES, så langt vist at det ikke er mulig å sette i gang branner eller eksplosjoner.
I Trondheim er produksjonen i batterifabrikken så smått i gang med prøveproduksjon. I løpet av juli er det meningen å teste ferdig før full produksjon kan komme i gang.
EU-organet for innovasjon og nettverk, INEA, støtter ombyggingen med ca. 120 millioner svenske kroner, forutsatt at fergene går på batterier innen utgangen av 2017.
Over 7 millioner passasjerer
Scandlines Helsingborg-Helsingør frakter daglig 50.000 passasjerer og 9.000 biler med avganger hvert 15. minutt. Overfarten tar 20 minutter.
I løpet av 2015 transporterte Scandlines Helsingborg-Helsingør 7,4 millioner passasjerer og 1,4 millioner biler, 390.000 vogntog og 20.000 busser.
Det tilsvarer ca. 20 prosent av all trafikk over Øresund.