I forkant av neste ukes bilmesse i Frankfurt har Audi nå sluppet bilder av et av sine nye konsepter:
En ny versjon av A2 som første gang ble vist fram i Frankfurt for 14 år siden.
I 1997 var nyvinningen den store andelen aluminium som ga lette A2 rekordlavt forbruk. I 2011 går A2 på strøm.
200 km
Også nye A2 er lett, 1 150 kilo, tatt i betraktning det digre litiumionebatteriet.
Batteriet har en energikapasitet på hele 31 kWh, hvorav 24 kWh er tilgjengelig. Audi lover en rekkevidde på 200 kilometer (NEDC).
Strømmen forsyner en elmotor som yter 85 kW og med et dreiemoment på 270 Nm maksimalt.
Wankel-hybrid
Autocar mener å vite at Audi planlegger å lansere A2 i to versjoner – en utelukkende med batteridrift og en ladbar hybrid.
Langt fra usannsynlig, ettersom Audi allerede har et spennende hybridsystem implementert i konseptet A1 e-tron som ble presentert i fjor.
Denne har en elmotor som yter 75 kW med et dreiemoment på 240 Nm koblet til forhjulene (45 kW/150 Nm kontinuerlig) og et 12 kWh litiumionebatteri som holder til cirka 50 kilometer kjøring.
I tillegg har den en wankelmotor på en kvart liter som yter 15 kW og genererer strøm til batteriene. Motoren går konstant på 5.000 omdreininger der den har best virkningsgrad. Wankelmotoren veier beskjedne 70 kilo inkludert kraftelektronikk, eksosanlegg, luftinntak, kjøling og isolasjon.
Les mer her:
Gjør som BMW
Skulle Audi velge en todeling med både elbil- og plug-in-hybrid, har de i så fall tenkt likt som sine konkurrenter i München.
BMW stiller sterkt i Frankfurt med sin nye i-serie – den helelektriske i3 og sportshybriden i8 skal lanseres i henholdsvis 2013 og 2014.
BMW har i tillegg planer om å lansere i3 som plug-in-hybrid. Her vil elmotoren bak få selskap av en tosylindret 0,6-liters bensinmotor som vil kunne doble rekkevidden. BMW har døpt det såkalte rekkeviddeforlengersystemet REx.
For noen dager siden ble det kjent at BMW dessuten skal levere forbrenningsmotorene til nestegenerasjons hybrider fra Fisker.
Les også: Slik blir BMWs elbilfamilie