På slaget 10.00 norsk tid var Airbus A350 XWB i lufta for første gang.
Rundt 12 000 tilskuere var samlet for å se begivenheten på nært hold på Toulouse-Blagnac lufthavn.
I fantastisk sommervær tok MSN-001 av fra rullebane 32L og fløy i retning Pyrineene.
Les også: Den største flybegivenheten siden 2009 er timer unna
Mye testing gjenstår
Inne i flyet sitter to testflygere, én overordet testingeniør og tre flytestingeniører.
I cockpiten befinner Airbus' sjefstestflyger Peter Chandler og prosjektflyger på A350 Guy Magrin seg.
Sjefingeniøren heter Pascal Verneau, som ved instrumentene har selskap av Fernando Alonso, Patrick du Ché og Emanuele Costanzo.
Denne første flygningen markerer starten på et testprogram der fem testfly skal tilbringe 2.500 timer i lufta.
– Dette er startfasen på det vil kaller flyidentifikasjon, det vil si at vi må avdekke hva slags små modifikasjoner vi må gjøre før vi fryser systemdesign og får flyet i den stand vi ønsker før sertifisering og det settes i tjeneste (EIS), sier testflyger Frank Chapman som kommenterer jomfruferden fra bakken.
Les også:
Stolt toppsjef, nervøs ingeniør
På bakken var også alle toppsjefene samlet. De var naturligvis storfornøyde da de ga sine umiddelbare reaksjoner etter takeoff:
– Du aner ikke hvor stolt jeg er av mine folk og av Airbus, sier Airbus-sjef Fabrice Brégier.
Programdirektør for A350 XWB, Didier Evrard, innrømmet at han først og fremst var veldig lettet:
– Selv om vi har gjort aldri så mange simuleringer, er det noe annet når den første takeoffen skal gjennomføres i virkeligheten. Jeg er allerede stolt og ganske lettet. Samtidig er jeg en jordnær ingeniør som er avhengig av å vite med sikkerhet at alle systemer fungerer som de skal, så jeg vil nok være nervøs helt til de har landet igjen, sier Evrard.
Tidligere Airbus-sjef og nå sjef for morselskapet EADS, Tom Enders, påpekte hvor spesiell dag dette er for begge konsernene og at begivenheten følges av titusener av ansatte rundt hele verden.
Operativ sjef John Leahy i Airbus var mest opptatt av hvor stille den første avgangen var:
– Hørte dere det vi ikke hørte? Folk rundt flyplassen her fikk knapt merke til at det tok av. Dette er et fly som vil imponere på alle vis, inkludert med lavt drivstofforbruk og støyutslipp, sier Leahy.
MSN-001s første flytur er ventet å vare i fire timer. Jomfruferden kan følges direkte enten på Youtube, Flightradar eller Airbus' hjemmesider.
OPPDATERT: Etter en stabil "flyby" klokka 13.56, landet MSN-001 trygt igjen på Toulouse-Blagnac klokka 14.06 etter drøyt fire timers flygning.
Flyet landet igjen på samme rullebane, 32L, og tok taksebane Whiskey forbi de mange tusen airbusansatte som hadde møtt opp.
– Etter to minutter i lufta føltes det ikke som en jomfruferd, men som om vi satt i et modent fly i slutten av testperioden. Det er det beste komplimentet et nytt fly kan få, sa Airbus' sjefstestflyger Peter Chandler etter landing.
Testmannskapet fikk gjennomført det aller meste av programmet som var planlagt på forhånd, med unntak av flyging i høyt machnummer. På den første flygingen var MSN-001 oppe i mach 0,8 i en høyde på 25 000 fot.
Men alt på flyet fungerte akkurat som det skulle, inkludert Rolls-Royce Trent XWB-motorene:
– Motorene er fantastiske. Men det er ingen overraskelse. Det bekrefter bare det vi har sett de siste to årene på den flygende testplattformen. Dette lover godt for en suksessfull idriftsettelse neste år, sa motorspesialist Emanuele Costanzo.
Testflyger Frank Chapman fikk etter landingen spørsmål om det nå er klart at A350 vil delta på Paris Air Show i neste uke.
– Det avhenger av inspeksjonen etter denne flygningen og hva som skjer de neste dagene. Vi må være fornøyd med hvordan flyet oppførte seg og være trygg på at vi har testet nok og at det er trygt før drar til et show som det i Paris. Om det skjer, gjenstår å se. Avgjørelsen er ennå ikke tatt, sier testflyger Frank Chapman.
Les også:
Hybrid amfibiefly skal frakte folk til hytta
Gjør det mulig å sjekke inn bagasjen uten påklistret papirmerking