Den amerikanske havarikommisjonen, NTSB, har startet granskingen av en bakkekollisjon mellom to fly på John F. Kennedy-flyplassen i New York mandag kveld.
En Airbus A380 vingeklippet en Bombardier CRJ700 så sistnevnte snurret nær 90 grader rundt.
Tupp mot hale
Ifølge den foreløpige rapporten , var det klokka 20.25 på kvelden at Flight 7 fra Air France, en Airbus A380 med halenummer F-HPJD, kjørte inn i Flight 293, et Bombardier CRJ700 med halenummer N641CA fra Comair som var i ferd med å taxe til sin gate.
Den venstre vingetuppen på airbusen traff den venstre horisontale stabilisatorflaten på bombardieren. På CRJ-modellen er den montert på toppen av vertikalstabilisatoren.
Det ble en det materielle skader (se bildene), men ingen passasjerer eller besetningsmedlemmer kom til skade. Om bord i Air France-flyet som var på vei til Paris var det 485 passasjerer og et mannskap på 25, mens det var 52 passasjerer og fire i besetningen på Comair-flyet.
Stort lag
NTSB har nå bedt om de oransje boksene fra begge flyene, altså ferdskriverne og taleregistratorene. I tillegg skal havariinspektørene gå gjennom opptak fra flygelederne og bakkeradaren (ASDE-X). I tillegg skal skadene på begge flyene granskes ytterligere.
Det er ikke så rent få som skal ha en finger med i etterforskningen: amerikanske luftfartsmyndigheter, FAA, både den franske og kanadiske havarikommisjonen, henholdsvis BEA og TSB, samt flyselskapene Comair og Air France og flyprodusentene Airbus og Bombardier Aerospace.
Delta-datter
Mens Airbus A380 som kjent er verdens største passasjerfly og gjerne går under navnet superjumbo, er Bombardier CRJ700 en såkalt regional jet med plass til rundt 70 passasjerer.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Også SAS benytter fly fra samme serie, den noe større CRJ900.
Comair er et datterselskap av Delta.