Besetningen om bord på A400M-flyet som havarerte ved Sevilla lufthavn lørdag, skal ha rapportert om teknisk feil like etter avgang.
Tyske medier, blant annet Spiegel og Die Welt, har de siste dagene rapportert at tre av fire motorer sviktet.
Også Aviation Week konstaterer at det er motorene og drivstofftilførselen som nå står øverst på lista til den spanske havarikommisjonen.
Les også: Flyet som kunne blitt Norges nye transportfly er omsider levert
Nybygd
Det nybygde transportflyet med serienummer MSN-23 tok av for første gang klokka 12.45 lørdag fra Sevilla lufthavn, der disse flyene ferdigstilles.
Det var seks spanske Airbus defence and space-ansatte om bord. Fire omkom og to ble alvorlig skadet.
Ifølge data fra Flightradar24 har transportflyet tatt av fra rullebane 09, altså rett østover. Etter takeoff har det klatret noe mens det har holdt en venstrekurve fram til havariet.
Dette var det tredje A400M-flyet til Tyrkia, og planen var å levere det i juni.
Utover den første meldinga, som kun bekrefter havariet, har det vært nokså tynt med informasjon som har kommet fra Airbus defence and space.
Les også: Widerøe presenterer alternativene for første gang: Slik skal de fly i framtida
Spansk granskning
Sjef for militærflyvirksomheten i selskapet, Fernando Alonso, ga et intervju distrubuert via Airbus i forkant av begravelsesseremonien for de fire besetningsmedlemmene i Sevilla tirsdag ettermiddag.
– Det er viktig å forstå at dette ikke er en Airbus-ledet granskning. Spania leder etterforskningen, mens jobben vår og motorprodusentens er å understøtte dette arbeidet, sier Alonso.
De mest effektive verktøyene i enhver havarigranskning, ferdsskriveren og taleregistratoren, er i ferd med å bli analysert.
– Det er frustrerende for oss alle at vi ikke kan få alle svar med én gang. Men når luftfarten gjennom årene er blitt tryggere, skyldes dette nitid analysering av ulykker som har skjedd. Det er viktig å respektere at dette tar tid, og vi kommer til å kommunisere åpent så snart vi har noe å melde, understreker Airbus-sjefen.
Les også: De lagde verdens største transportfly. Midt i konflikten med Russland er en ny prototyp klar
Kraftige motorer
Det som ta het A400M Grizzly fløy første gang i desember 2009. Etter at det var døpt om til A400M Atlas ble det omsider levert høsten 2013.
Transportflyet er en taktisk/strategisk hybrid. Det kan ta av fra og lande på korte rullebaner, samtidig som at rekkevidden er opp til 8 700 kilometer.
TP-400-D6 ble utviklet for A400M og med en effekt på 8 200 kW regnes den som en av de kraftigste turbopropmotorene som er laget.
Av masseproduserte turbopropmotorer er det i grunn kun russiske Kuznetsov NK-12, som blant annet sitter på bombeflyet Tupolev Tu-95, som yter mer.
Les også: Slik har Widerøe gjort 16 gamle fly «nye»
Symbolsk flygning
Etter at flyvåpnene i både Storbritannia, Tyskland og Malaysia satte sine A400M på bakken i påvente av hva som kommer fram i havarietterforskningen, valgte Frankrike å forsette å bruke sine transportfly.
Airbus har dessuten gjenopptatt sine testflygninger. Mandag reiste sågar Fernando Alonso fra Toulouse til Sevilla i et A400M.
Han er selv en tidligere testflyger og kom faktisk ganske nylig fra jobben som sjef for fly- og integrasjonstesting i Airbus.
Han twitret:
Crew of MSN23 would have wanted #A400M flight test to continue. Flight done. It's our tribute. Fernando Alonso
— Airbus Defence&Space (@AirbusDS) 12. mai 2015