Aalborg skal teste førerløse elbusser på en strekning på 1,6 kilometer i den østlige delen av byen, skriver ingeniøren.dk.
Bussene er utstyrt med en rekke sensorer, GPS, radar, lidar (optisk fjernmåling) og flere ulike typer kameraer som skal sørge for at den skal kunne kjøre på egenhånd på en sikker måte.
Det er det franske selskapet Navya Technology som leverer bussene, som går under navnet «Arma».
- I Stavanger: Her kjører Norges første elbusser i rutetrafikk
Maksfart på 45 km/t
Fra 2018 vil i alt tre autonome, elektriske busser betjene åtte holdeplasser i Astrupstien, dersom alt går etter planen.
Holdeplassene vil være plassert omkring 200 meter fra hverandre, på den drøyt halvannen kilometer lange strekningen.
Bussene tar 15 passasjerer om gangen, og det vil alltid være to busser som går langs ruten, mens den tredje er til lading. Bussene vil dermed ha avganger omtrent hvert 10. minutt.
Makshastigheten til bussene er 45 kilometer i timen, ifølge produsenten.
- Trolig ny rekord: Norske Bjørn kjørte 728 kilometer i en Tesla – på én lading
Helelektrisk
Navya Technology presenterte bussene høsten 2015, og så langt er de stort sett tatt i bruk på private veier.
Selskapet har utviklet førerløse busse til flere forsøksprosjekter i Europa. De helelektriske bussene er for tiden til uttesting i Belgia, Sveits og Australia.
Selskapet røper ikke mye om spesifikasjoner på batteri, motor eller elektriske systemer, men opplyser at batteriet skal kunne vare i opptil 24 timer før det må lades opp igjen.
- Ja, produksjon av batterier er tatt med: Så mye renere er egentlig en elbil enn en fossilbil
Første førerløse
Dette prosjektet er første gang førerløs teknologi testes ut i Danmark.
Elbussene vil kjøre i en nedsenket, tre meter bred trasé, uten ekstra avskjerming til veibanen.
Anleggsarbeidet med traseen vil bli utført til neste år, slik at den er klar til bussene settes på veien i 2018.
Ifølge Aalborg kommune er målet med prosjektet er å gi bedre mobilitet innad i Aalborg Øst, i tillegg til bedre tilgang til kollektivtransport ut av området. Etter hvert er også planen å utvide strekningen som betjenes av førerløse busser.
Aalborg Universitet skal dessuten forske på hvordan førerløs teknologi påvirker innbyggerne.
- Testere forsøkte å lure bilen: Så mye kraft mistet VW-motoren da testerne forsøkte å lure bilen