Skipet får kapasitet på 170.000 m³ og kan brukes både til å frakte gass til Asia og til Europa.
Skipet leveres i 2016 og skal testes før eierne eventuelt bestemmer seg for å bygge ytterligere 15 LNG-tankere.
Isgående gasstankskip er en forutsetning for å kunne drive kontinuerlig gassproduksjon fra Yamal, som ligger langt nord for Polarsirkelen og hvor det kan være is hele året.
Yamal-gass
Et konsortium, som ledes av den russiske gassprodusenten Novatek, deltar i Yamal-prosjektet, som skal starte gassproduksjon på halvøya
Leveransen fra ABB består av turboladere, generatorer, elektriske tavler, transformatorer, frekvensomformere, styringssystemer av framdriften og Azipoder (rorpropeller), skriver ABB en pressemelding.
Framdriftssystemene blir verdens kraftigste for LNG-skip.
Les også: Finland bygger verdens første isbryter på LNG
1,6 meter is
Gassen skal transporteres fra havnen i Sabetta med nye 170 000 m³ LNG-tankere.
Skipene blir bygget med en isbryterkapasitet på ARC 7-nivå, en skala som går opp til 9. Det betyr at skipet kan bryte opp til 1,6 meter is i fem knops fart.
Sovcomflot har allerede en liten flåte oljetankskip bygget for å kunne transportere olje i inntil 1,5 meter tykk is uten isbryterassistanse.
Uten atomisbrytere
Dermed kan tankskipene følge den nordlige rute, Nordøstpassasjen, til Asia i sommer- og høstmånedene når det er minst is.
Det betyr store tidsbesparelser.
LNG-skipene skal i hovedsak kunne klare seg uten assistanse fra de russiske atomisbryterne, slik oljetankerne i Dinkov-klassen til Sovcomflot kan.
Tankskipene designes mye likt isbrytere, der de i fart forover kan bryte moderat og lite is, mens de er laget for å bryte tykk is ved å gå med akterenden mot isen.
Skipene kan operere i temperaturer helt ned til minus 50 grader celsius.
Les også: Island Offshore bestiller «ankerhåndterer på steroider» fra Brevik
Azipod
– Å operere LNG-tankere i islagt vann gjennom hele året betinger den høyeste standard innenfor både sikkerhet og effektivitet, sier Veli-Matti Reinikkala, som global leder for ABBs divisjon Process Automation.
– Azipod framdriftssystemer har allerede blitt foretrukket til mer enn 30 isgående skip. Det inkluderer tankere som tilhører Sovcomflot, som opererer fra Varandey, og Norilsk Nickels "Arctic Express" containerskip, legger Reinikkala til.
Les også:
Hos Kleven sveiser roboter 90 prosent av skipets overbygg