Nylig skapte det overskrifter landet rundt da Namsos kommune bestemte at Facebook-bruk skulle forbys i jobbsammenheng.
Uheldig
Lignende overskrifter har vi også sett tidligere, spesielt når offentlige etater går til dette skrittet for å dempe ansattes hang til private sysler i arbeidstida.
Men også i privat sektor er det forbudstid, ifølge Trond Smaavik, sentralstyremedlem i bransjeorganisasjonen NITO.
– Forbudspraksisen er uheldig, spesielt for bedriftene selv. Om mistenksomhet eller uvitenhet er årsaken, skal jeg ikke uttale meg om. Men det er dumt at mange bedriftsledere ikke evner å se den potensielle nytteverdien av sosiale medier, sier Smaavik til Teknisk Ukeblad.
Sperres ute
Selv er Smaavik programvarekonsulent i Capgemini.
– Jeg har gjort oppdrag på flere steder innen bank og finans hvor all bruk av sosiale medier har vært avstengt. For meg er det en kilde til frustrasjon. Å ikke ha tilgang til blogger når du driver med programvareutvikling er et problem, sier han.
Selvsagt må det etableres skiller mellom privat og yrkesrelatert bruk, mener han.
– Samtidig er det slik at hvis du vil bruke arbeidsdagen din til å surfe nettaviser eller andre private ting, vil du klare det uansett. Nøkkelen ligger i bevisst bruk, i klare rutiner og oppfølging av de ansatte. Her er mange norske bedrifter for dårlige, sier Smaavik.
Satsingsfelt
Sosiale medier er én av tre hovedstolper under fellesnevneren «Fremtidens internett» i Forskningsrådets ambisiøse VERDIKT-program.
200 millioner ligger klar til utdeling med søknadsfrist 25. november – ifølge Forskningsrådet selv tidenes største norske enkeltstående utlysing av målrettede IKT-forskningsmidler.
Sammen med mobilt internett og det såkalte «tingenes internett», er altså kunnskap og innovasjon rundt sosiale medier definert som IKT-forskningens topprioritet – «for utvikling av en konkurransedyktig industri, og med betydelig innvirkning på samfunnet.»
Lukker øynene
Det økte fokuset er sårt tiltrengt i Norge.
E24 omtalte nylig den ferskeste bedriftsundersøkelsen på feltet.
Markedssjef Edgar Valdmanis i Dataforeningen kunne opplyse at kun 25 prosent av de spurte virksomhetene hadde implementert en strategi for ansattes bruk av sosiale medier.
– Jeg ble feilsitert. Det riktige skal faktisk være bare 15 prosent! Det er samtidig pussig at bare 20 prosent av de samme bedriftene ser på det som noe uproduktivt. Det virker også å være en overfokus på Twitter og Facebook, slik at en glemmer andre verktøy som kan være nyttige, sier Valdmanis til Teknisk Ukeblad.
– Bevisstløshet vil straffe seg
En Steria-sponset undersøkelse fra August viser dessuten at bare 6 prosent av norske bedrifter bruker sosiale medier som blogger, Twitter og Facebook på en aktiv måte.
Steria-undersøkelsen understøtter dataforeningens tall gjennom at 73 prosent av norske bedrifter «i svært liten grad» har et strategisk forhold til sosiale medier, med ytterligere 16 prosent i «ganske liten grad»-bolken.
Bare 2 prosent bruker sosiale medier i svært stor grad. 5 prosent er rett og slett usikre.
– Det er greit å si nei til sosiale medier etter en bevisst vurdering av organisasjonens behov. Dessverre er det mange ledere som i stedet avfeier sosiale medier som «en ungdomsgreie» og bortkastet tid. Denne holdningen kan straffe seg, advarer seniorrådgiver Mona Skaret i Steria.
– Forbud kan være farlig
Sikkerhetsekspert Rik Ferguson i Trend Micro mener framtidas IT-kyndige kolleger gjør et forbud mot sosiale medier til en sikkerhetsrisiko for bedriften.
Parallelt med befolkningen ellers har, nær sagt selvfølgelig, internetts underverden oppdaget mulighetene som ligger i sosiale medier.
Falske brukere og spionvare gjemt i ymse applikasjoner utgjør en risiko for at både personlig og bedriftssensitiv info kan havne på avveie med uvettig bruk, advarer Ferguson.
– Dersom bedrifter går til totalforbud vil særlig yngre arbeidstakere, som både har IT-kompetanse og et avhengighetsforhold knyttet til sosiale medier, finne tekniske veier å omgå forbudet på. Det er på langt sikt tryggere for bedriften å regulere bruken på en åpen måte, sier Ferguson til Teknisk Ukeblad.
Som informasjonsbank for person- og firmainformasjon er sosiale medier – også det mer yrkesrettede og «glemte» LinkedIn – en gullgruve for profesjonelle nettkriminelle, mener Rik Ferguson.