På et seminar om hydrogen og sikkerhet på Lahaugmoen i Skedsmo kommune i går, advarte professor Dag Bjerketvedt ved institutt for prosess-, energi- og miljøteknologi ved Høgskolen i Telemark mot å sette hydrogenbiler i garasjer som ikke er godt ventilert.
Bjerketvedt innrømmet at da han første gang hadde med en hydrogenbil hjem, parkerte han den nettopp i en dårlig ventilert garasjen av ren vane.
Først etterpå kom han på at han kanskje ikke burde gjort det, på grunn av fare for hydrogenlekkasje og eksplosjon.
– Carporter er nok bedre egnet til hydrogenbiler enn tette garasjer, utdyper han overfor Teknisk Ukeblad.
Les også: Toyota tilbakekaller 242.000 hybridbiler
Må tilpasses
Bjerketvedt understreker at han ikke tror sikkerhet står i veien for at man i fremtiden kan bruke hydrogen i blant annet transportsektoren.
– Men infrastrukturen må tilpasses hydrogens egenskaper, sier han.
På seminaret forsvarte imidlertid Steinar Nygaard fra bilimportøren Bertel O. Steen hydrogenbilenes sikkerhet, og viste til at diesel og bensin også inneholder svært mye energi.
– Vi må tenkte på hva vi har fra før. Det siste du som vanlig bilfører tenker på er at det er livsfarlig det du har skvalpende rundt i plastboksen under bilen. Men en liter bensin er 9,7 kWh energi, det er hinsides mye, sa Nygaard.
Les også: – Personbiler bør ikke gå på hydrogen
Mye sikring
Han påpekte ogaå at på ventilhodene på tanken er det en elektromagnetisk stengeventil. I tillegg er det rørbruddsikring, slik at om man klipper av rørene med avbitertang, så kommer det kun ut det som er inne i rørene.
Det er også rørbruddsikring i hver enkelt tank, slik at hvis det strømmer mer hydrogen ut enn det skal og man har en begynnende lekkasje, så stenger tanken seg selv, fortalte Nygaard.
Overfor Teknisk Ukeblad hadde han ingen umiddelbar kommentar til hvorvidt hydrogenbiler bør stå i garasjen eller ei.
Les også: Foreslår hydrogentog på Nordlandsbanen
– Ikke bekymret
Generalsekretær Bjørn Simonsen i Norsk Hydrogenforum tar imidlertid Bjerketvedts garasje-advarsler med ro.
– Jeg er personlig ikke bekymret for å parkere med hydrogenbil i garasje, med mindre den er potte tett. Men den dagen det parkeres flere hundre eller tusen hydrogenbiler i et parkeringshus, er det viktig at anlegget er tilpasset dette, sier han.
Regelverket og retningslinjene for parkering av gassbiler i garasjeanlegg er ikke helt klarlagt ennå.
Simonsen påpeker at det er viktig å avklare sikkerhetsrelaterte spørsmål som dette mens det ennå er relativt få hydrogen- og andre gassbiler på veiene.
Les også: