En tipser har sendt Teknisk Ukeblad et bilde av et instruksjonsskilt i heisen til boligriggen Floatel Superior.
Instruksene kan være noe forvirrende.
Blant annet står det at "når heisen kjører unormalt eller du rompetroll, betjene nødtelefonen og trykker på alarm-knappen på heisens panel".
Det står også at "det er normalt tryggere å holde seg i bilen og venter på hjelp". Vi er imidlertid usikre på hvilke biler de snakker om, når du er offshore på en rigg.
Les også: Disse riggene gikk det galt med
Mangelfulle instrukser
I oktober 2010 påpekte Petroleumstilsynet overfor Floatel International at det var funnet en rekke feil med plattformen.
Funnene indikerte at at selskapet ikke hadde tilstrekkelig kompetanse på norsk regelverk.
Det var blant annet store mangler knyttet til dokumentasjon og instrukser.
Forhåpentligvis var ikke disse skrevet på norsk.
Floatel Superior-hendelsen:
– Et betydelig antall regelverksavvik
– Plattformen var full av feil
"Ikke lukk bilen luka"
Her er hele teksten på evakueringsskiltet direkte gjengitt, alle skrive- og oversettelsesfeil inkludert:
Operasjon prosedyren
- Velg ønsket dekk. døren blir stengt etter noen sekunder og heisen til ta deg til ønsket dekk. Døra vil bli åpnet automatisk.
- Ikke prøv å åpne døren under kjøring.
- Når heisen kjører unormalt eller du rompetroll, betjene nødtelefonen og trykker på alarm-knappen på heisens panel.
- Det er normalt tryggere å holde seg i bilen og venter på hjelp, enn å flykte selv.
- Denne heisen er ikke lufttett.
- For å unnslippe, følger "hvordan å rømme i en nødsituasjon".
Hvordan til flykte i en nødssituasjon
- Knus glasset og i nøkkelholderen og ta ut nøkkelen.
- Lås opp Rømningsluka og press den opp.
- Gå ut rømningsluka i topp av heisen.
- Ikke lukk bilen luka. aktivere nødstoppbryteren på heistaket.
- Prøv å evakuere gjennom nærmeste etasje dør som beskrevet på skiltet montert på døren, eller om mer praktisk, klatre til bagasjerommet toppen ved å bruke bagasjerommet stige, og åpne bagasjerommet unnslippe luke og rømme.
Fikk du med deg disse sakene fra ?
Flytende kraftverk kan gi strøm til sokkelen
11 av 12 helikopterulykker i Nordsjøen skjedde i britisk sektor
Robotene tar over oljeboringen
Her gjør Statoil noe ingen andre har gjort før
Disse prosjektene sprekker med 40 milliarder
TU mener: Betal for sikkerhet offshore