Air France-KLM-gruppen har i dag en flåte bestående av 191 Airbus-fly og 188 Boeing-fly.
Flyselskapet vil åpenbart fortsette 50/50-delingen når de i dag kunngjør bestillingen av minst 50 nye langdistansefly.
25 fra hver
Inkludert opsjoner kan bestillingen fra den fransk-nederlandske luftgiganten komme opp i 110 fly.
AF-KLM bestiller 25 Boeing 787–9 Dreamliner med opsjon for ytterligere 25 maskiner.
Samme bestilling er lagt in hos Airbus – altså 25 A350-900. Ifølge Airbus er intensjonen å bestille 60 maskiner.
KLM med 787
Flyselskapet har ikke avgjort hvorvidt de skal motorisere Dreamlinerne med Rolls-Royce- eller General Electric-motorer.
A350-ene skal utstyres med RR Trent XWB-motorer som fremdeles er det eneste alternativet.
Etter planen skal KLM ta i bruk B787-9 først, i 2016, mens Air France skal være først med A350-900 i 2018. Senere vil begge selskapene operere begge flytyper.
Snart i trafikk
Ved utgangen av august hadde Airbus akkumulert 567 bestillinger på A350 XWB fra 35 kunder.
Boeing har passert 800 bestillinger fra 56 kunder på B787.
All Nippon Airways (ANA) starter de første ruteflygingene med flytypen 1. november.
Les også: Framskynder europarute med Dreamliner
Mye fransk i Dreamliner
Selv om det er lett å tenke at B787 er amerikansk og A350 er europeisk, er sannheten mer sammensatt.
For eksempel påpeker Boeing at 787 har intet mindre enn ni franske selskaper på leverandørsiden:
Dassault Systèmes (softwareløsninger), Labinal (kabling), Latécoère (dører), Messier-Bugatti (elektriske bremser), Messier-Dowty (hjulunderstell), Michelin (dekk), Radiall (elektriske koblinger), Thales (strømomformere, underholdningssystemer (IFE) og instrumentering) og Zodiac (evakueringssklier, strømforsyning og diverse utstyr).
Vice versa er det mye amerikansk i Airbus-maskinene, for eksempel mange skrogdeler i komposittmateriale til A350.