INDUSTRI

Airbus dropper litium

A350 skal fly med nikkel-kadmiumbatterier.

A350-900 XWB MSN-001 på sin første luftetur på egne hjul - vei fra Stasjon 40 til Stasjon 30 på sluttmonteringsfabrikken (FAL) i Blagnac utenfor Toulouse i starten av desember i fjor.
A350-900 XWB MSN-001 på sin første luftetur på egne hjul - vei fra Stasjon 40 til Stasjon 30 på sluttmonteringsfabrikken (FAL) i Blagnac utenfor Toulouse i starten av desember i fjor. Bilde: Airbus
15. feb. 2013 - 10:55

Airbus har bestemt seg for å droppe litiumionebatterier i det kommende bredbuksflyet A350 XWB.

Frykter forsinkelser

Den europeiske flyprodusenten har denne uka informert A350-kundene om at avgjørelsen er tatt for å sikre at timeplanen for levering holdes, melder blant andre Flight Global og Aviation Week.

Denne beslutningen kommer selvsagt i kjølvannet av problemene Boeing fortsatt står midt oppe i med sin B787 Dreamliner.

Airbus understreker at litiumionebatteriteknologien som sådan ikke bekymrer dem. Det handler mer om risikoen for at nye sertifiseringskrav ville kunne forsinke A350-programmet ytterligere.

Les også: Her er Dreamliner-problemet

Nikkel-kadmium

Første fly som skal testes i lufta senere i år, MSN-001, vil imidlertid benytte litiumionebatterier. Men senere produksjonsfly vil bli sertifisert med nikkel-kadmiumbatterier som fra før er velbrukt i luftfarten.

Det skal fortsatt være Saft som produserer batteriene, men disse blir trolig en versjon av dem som allerede er i bruk i A380.

Ifølge Aviation Week har Airbus også vraket planene om å innstallere litiumionebatterier i den kommende remotoriserte A320-serien, Neo.

Les også:

Her triller A350 ut av hangaren

Har funnet feil på Dreamliner-fly

Norwegians første Dreamliner trolig forsinket  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.