Airbus har bestemt seg for å droppe litiumionebatterier i det kommende bredbuksflyet A350 XWB.
Frykter forsinkelser
Den europeiske flyprodusenten har denne uka informert A350-kundene om at avgjørelsen er tatt for å sikre at timeplanen for levering holdes, melder blant andre Flight Global og Aviation Week.


Denne beslutningen kommer selvsagt i kjølvannet av problemene Boeing fortsatt står midt oppe i med sin B787 Dreamliner.
Airbus understreker at litiumionebatteriteknologien som sådan ikke bekymrer dem. Det handler mer om risikoen for at nye sertifiseringskrav ville kunne forsinke A350-programmet ytterligere.
Les også: Her er Dreamliner-problemet
Nikkel-kadmium
Første fly som skal testes i lufta senere i år, MSN-001, vil imidlertid benytte litiumionebatterier. Men senere produksjonsfly vil bli sertifisert med nikkel-kadmiumbatterier som fra før er velbrukt i luftfarten.
Det skal fortsatt være Saft som produserer batteriene, men disse blir trolig en versjon av dem som allerede er i bruk i A380.
Ifølge Aviation Week har Airbus også vraket planene om å innstallere litiumionebatterier i den kommende remotoriserte A320-serien, Neo.
Les også:
Her triller A350 ut av hangaren