I flyindustrien er stadige forsinkelser knapt noen nyhet. Det er nok å nevne Airbus A380 og Boeing B787 Dreamliner.
Derfor er det et uvant grep Airbus nå gjør med sin kommende A320neo-serie: Lanseringen av flytypen framskyndes.
Oktober 2015
Tidligere har Airbus sagt at A320neo skulle lanseres i 2016. Nå varsler flyprodusenten at den remotoriserte A320-en skal kunne settes i trafikk fra oktober 2015.
Ikke det helt store tidsspranget, med andre ord. Samtidig betyr dette at Airbus har god kontroll med Neo-programmet. Et utviklingsprogram som vil legge beslag på flere hundre ingeniører og som skal kjøres parallelt med at A350XWB skal i produksjon og videre utvikling av A380.
Den nye generasjonen smalbuksfly har vært planlagt lenge, men det var først før jul at morselskapet EADS ga Airbus grønt lys.
Les også: Airbus med forbedret A320
Storselger
– A320neo-familien har allerede over 300 bestillinger. Det er på grunn av denne voldsomme markedsresponsen at vi nå forserer utviklingen, opplyser John Leahy, som er operativ sjef (COO) i Airbus i en pressemelding.
I januar bestilte det indiske lavprisselskapet IndiGo 180 A320-er, hvorav 150 Neo, mens den siste storordren kom fra den største Airbus-operatøren – Lufthansa.
I midten av mars la tyskerne inn en bestilling på 25 A320neo og 5 A321neo og vil med det ha kjøpt til sammen 443 Airbus-maskiner.
P&W i tet
Også Lufthansa valgte den girede PW1100G-motoren fra Pratt&Whitney.
– Kundene har valgt PW1100G som den ledende utviklingsmotoren og legger til rette for at den industrielle utviklingsfasen kan starte for alvor, skriver selskapet.
Også CFMs Leap-X (GE/Snecma) er fortsatt et motorvalg. Det er de nye motorene som skal gi det største bidraget til at A320neo blir 15 prosent mer effektiv enn dagens A320.
A320neo-familien består av A319, A320 og A321. Minstemann, A318, vil ikke komme i ny versjon.
Les også: Nye jetmotorer skal bli mindre tørste