HAMBURG: Airbus har gjort det skarpt i salgskonkurransen med Boeing de siste årene.
Men én ting er å ta imot bestillinger, passasjerflyene skal bygges også.
På flyprodusentens årlige innovasjonskonferanse i Hamburg i forrige uke, innrømmet toppledelsen at de er midt inne i det vanskeligste året siden 2007.
Det er de nye flytypene A320 Neo og A350 XWB som Airbus i 2016 har strevd med å ferdigstille og levere nok av, og i tide.
Sint toppsjef
Kvalitetsproblemer i kabinen, blant annet med toalettdører som ikke kan lukkes fullstendig, har ført til at det så langt i år kun er levert ni eksemplarer av det nye langdistanseflyet A350 XWB.
Totalt er det levert 24 fly av typen som ble sertifisert i 2014, og det var i år at produksjonen virkelig skulle trappes opp.
Selskapet har lovet å levere minst 50 slike fly fra Toulouse-fabrikken i år.
– Det betyr at vi har 41 igjen, noe som blir vanskelig, men ikke umulig, sier Fabrice Brégier.
Airbussjefen har vært krass med underleverandøren Zodiac i offentligheten før, og han gjentok kritikken:
– For snart ti år siden startet vi ny utvikling av A350 XWB og har kommet oss gjennom store vanskeligheter. Flyet er satt sammen av tusenvis av komplekse komponenter. Da er det klart at jeg blir både frustrert og forbanna («pissed off») når det er toaletter og seter, som enten ikke er ferdige eller holder for lav kvalitet, som stopper oss opp, sa Brégier på konferansen.
Når det gjelder de A350-ene som faktisk flyr, har disse de siste tre måneder hatt en operasjonell tilgjengelighet på 97,8 prosent.
– Tallet er økende, men det er fortsatt langt unna der vi skal og ønsker å være. Vi har hatt flere småting, men ingen store feil, opplyste programdirektør Didier Evrard.
Har bygget masse glidefly
En annen underleverandør som har strevd, er motorprodusenten Pratt & Whitney som lager en av de nye motorene til A320 Neo.
Det første Neo-flyet ble levert til Lufthansa i januar. Det skjedde tre måneder forsinket og etter at Qatar Airways trakk seg som lanseringskunde, blant annet som følge av lang oppstartstid på de nye girede turboviftemotorene.
Ifølge Tom Williams, direktør i Airbus (COO), hadde selskapet per slutten av mai et par dusin A320 Neo stående som er ferdigbygde og lakkerte med ett unntak: De mangler motorer under vingene.
– Den siste tiden har vi bygget glidefly. Men de nye prattmotorene med forbedret oppstartstid vil komme i løpet av sommeren, opplyste han.
Sjef for A320-programmet, Klaus Roewe, fortalte at det er gjort noen små modifikasjoner på akslinger og kompressorer på motorer som blir levert i sommer. I løpet av høsten skal oppstarttiden være på linje med dagens A320-fly (ceo).
I tillegg er det allerede utført softwareoppdatering som skal ha løst fadec-problemer.
Som følge av at motorene går varmere, må alle komponentene i hydraulikksystemet oppkvalifiseres fra en omgivelsestemperatur på 50 til 55 grader.
- Første A320 Neo levert: Dette flyet skal spare Lufthansa for 15 prosent drivstoff
Sas og Norwegian
På den positive sida, er rapportene fra lanseringskunden Lufthansa om drivstofforbruket på Neo.
Airbus lovte 15 prosent reduksjon i forhold til dagens versjon. De målte tallene ligger et sted mellom 16 og 17 prosent på flytypen som også nå er tatt i bruk av de to indiske selskapene IndiGo og GoAir.
Både Norwegian og SAS har bestilt A320 Neo som skal leveres fra 2016.
De 50 første flyene i norwegianbestillingen er med PW1100G-JM-motorer.
De første Norwegian-flyene går rett til flyselskapet HK Express i Hong Kong som skal lease dem.
SAS har bestilt sine 30 A320 Neo med CFM Leap-1A-motorer - en kombinasjon som ble Easa-sertifisert 31. mai.
For øvrig leverer GKN Aerospace Norway på Kongsberg akslinger til PW1000-programmet, men foreløpig ikke til 1100-motoren som har skapt problemer for Airbus.
Målet er ny rekord
Produksjonstakten må øke dersom Airbus framover skal kunne tilby fornuftige leveringstider.
Ambisjonen er å produsere 650 fly totalt i år, noe som vil være rekord.
I Finkenwerder, et av to Airbus-anlegg i Hamburg, er det nå i ferd med settes opp den fjerde tyske produksjonslinja for A320, i en tidligere A380-hangar.
Sammen med sluttmonteringsfabrikkene i Toulouse, Tianjin og Mobile skal disse om tre år produsere hele 60 slike smalbuksfly i måneden.
Når det gjelder A350, som de så langt er levert ni av i 2016, skal produksjonstakten økes til ti fly i måneden i løpet av 2018.
Neste jomfruferd fra Toulouse-fabrikken vil skje med A350-1000. Alle de tre testflyene av den største A350-en befinner seg i sluttmontering.
- Begge satte rekorder i fjor: Slik er styrkeforholdet mellom Airbus og Boeing