– Problemet med flyturer er at folk i 50 år har sett på dette som en mystisk, seksuell, opplevelse når det egentlig bare er snakk om en buss med vinger.
Ryanairs Michael O'learys utsagn fra 2012 befester selskapets mildt sagt jordnære tilnærming til flyfart. To år tidligere promoterte de ståsetene - en løsning som skulle gi plass til 21 prosent flere passasjerer på deres flyvninger og kutte billettprisene dramatisk.
Setebredden var allerede avspist til ytterpunktet, og de ønsket å finne en løsning som ga plass til flere rekker med flyseter. Løsningen ble å redusere kneplassen med forhøyede seter som legger opp til en halvveis stå/halvveis sitte-posisjon.
Flymyndigheter arbeider fremdeles med å vurdere om løsningen skal godkjennes eller ei. En av problemstillingene er hvorvidt ståsetene holder stand mot kravet om setebelter.
Se ståseteløsningen fra Ryanairs 2010-kampanje i videoen under. Les videre for Airbus sin nye satsing.
Les også: Bli med inn i det kommende langdistanseflyet til SAS
Strippet til benet
Ståsetene høres kanskje ubehagelige ut, men løsningen er som luksus å regne sammenlignet med hva vi kan forvente oss i fremtiden.
Airbus, oppfinnerne av ståsetene, har nemlig søkt patent på en ny ståseteløsning. Den er svært minimalistisk.
En knøttliten korsryggstøtte og et sammenleggbart sete som minner om det man ser på trehjulsykler. Det er hva man har å gå på om løsningen blir virkelighet.
The Guardians kommentator kaller løsningen en «menneskelig hønsegård», «spillere på et fotballbord» og navngir en ny klasse på flyet: Kvegklassen.
Det lønner seg nok å komme uthvilt dersom du skal fly med de nye setene. London Sleep Centre sammenlignet søvnkvaliteten hos passasjerer på 17 og 18 tommer brede flyseter. De konkluderte med at søvnkvaliteten øker med 53 prosent hos de som setter seg ned på sistnevnte.
Les mer: Så mye betyr én ekstra tomme for baken
Håner løsningen
Airbus forsvarer selv løsningen ved å presisere setenes formål. «Den reduserte komforten forblir tålelig for passasjerer så lenge reisen ikke varer lenger enn noen få timer» heter det i søknaden.
Men mens de venter på svar fra patentkontor og flymyndigheter, må selskapet tåle hånet fra The Guardians kommentator, og ikke minst kommentarfelt.
– Det eneste løsningen mangler er pedaler i fotområdet. Ryanair kan følge opp med en «den-som-tråkker-mest-får-gå-gratis-på-do-kampanje», foreslår James Wren.
Les også:
Slik skal det bli lettere å finne flyvrak i havet