Aker Yards' verft i Rauma skulle etter kontrakten levert den første av to Superspeed-ferjer til Color Line i desember.
Torsdag 14. februar var det omsider klart for overrekkelse, to måneder forsinket. Men minutter før stivpyntete gjester fra rederi og verft og innfløyet presse gjorde seg klare til den høytidelige flaggseremonien, kom kontrabeskjeden: Skipet var likevel ikke klart. En feil på en styremotor sørget for ytterligere utsettelse av prestisjeferja.
Les også: Superskuffelse for Superspeed
Se også: BILDESERIE: Color Lines nye superferje
Gedigne dagbøter
– Dette er mer trist og skuffende enn det er flaut. Spesielt for Aker Yards som er ansvarlig for byggingen, sier eier og styreleder Olav Nils Sunde i Color Line.
For Aker Yards er det i tillegg kostbart. Etter det Teknisk Ukeblad forstår, må verftet betale dagbøter på 50.000 euro (cirka 400.000 kroner) fram til overtakelsen. Det betyr at forsinkelsen trolig har kostet dem rundt 25 millioner kroner.
Nå ligger det an til en intern oppvask med flere av Aker Yards hittil foretrukne underleverandører, bekrefter Juha Heikinheimo som er direktør for cruise- og ferjedivisjonen.
– Jeg kan si så mye som at vi setter alle pris på lange samarbeid. Men det fordrer at alle parter står for det de sier og tar sin del av ansvaret, sier Heikinheimo.
Hardt presset
En forklaring på tidsbruken er at verftsindustrien er hardt presset. Det er så og si umulig å finne mer kull og hive på slik at forsinkelsene kan hentes inn.
Aker Yards har de siste årene levert både Color Magic og Color Fantasy kostnadseffektivt og til riktig tid. Heikinheimo er ikke redd for at Superspeed-leveringen til 252 millioner euro blir noen plett på merittlista.
– Slike forsinkelser er aldri bra. Det er synd, for jeg er først og fremst veldig stolt over disse skipene. Dette er en viktig ordre for oss. Ikke bare på grunn av pengeverdien men også på grunn av det høyteknologiske samarbeidet med Color Line. Superspeeds konsept er så bra at jeg blir overrasket om vi ikke snart vil se noe tilsvarende på andre skip, sier Aker Yards-sjefen.
– Revolusjon
Med de to siste skipene har Color Line på fem år brukt 7,5 milliarder kroner i tonnasjefornyelse og infrastruktur.
– Vi revolusjonerte ferjetrafikken med Color Fantasy og Magic som er to luksuriøse cruiseskip med bildekk. Superspeed er like revolusjonerende når det gjelder effektiv og moderne transport over Skagerrak, sier Olav Nils Sunde.
De to nyferjene skal settes inn på de to rutene til Hirtshals fra Kristiansand og Larvik. Hva som skjer deretter, holder rederiet foreløpig for seg selv:
– Nå må vi først sikre god inntjening på de store investeringene. Andre nyheter har vi som vane å vente med til alt er klart. Men det er ikke slutt med dette. Vi har tross alt som mål å bli Europas beste cruise- og ferjerederi, sier kommunikasjonsdirektør Helge Otto Mathisen.