I går varslet Aker Solutions om et knekk i kvartalsresultatet, noe som i hovedsak skyldes kostnadssprekk på Zulu-plattformen til Ekofisk-feltet. Selskapet skylder blant annet på kvalitetsproblemer på en kabel fra en underleverandør.
Klubbleder Oddvar Hølland på verftet i Egersund sier at de har leid inn over 2000 mennesker på prosjektet i tillegg til de 560 fast ansatte for å komme i mål med ferdigstillingen av plattformen innen juni i år.
Les også: Frykter for fremtiden til norske verft
Skeptiske
Fagforbundene Industri Energi og Safe vil ikke si noe spesifikt om Aker Solutions’ praksis i Egersund, men er bekymret for at innleid personell i oljeindustrien ikke har god nok kompetanse.
– Det er alltid vanskelig å sørge for at kompetansen er sjekket og klarert på forhånd når man raskt øker bemanningen. Vi har eksempler på at mennesker har gått gjennom kurs og fått dem godkjent uten at de i det hele tatt kan språket. Vi har mer kontroll på kompetansen på våre medborgere enn på de utenlandske, sier leder Hilde-Marit Rysst i Safe.
– Vi er generelt bekymret for om vi er klare til å ta i mot den boomen av arbeidere som allerede har startet på land, fordi det stiller store krav til et dyktig tillitsvalgtapparat og verneombud. Jeg vet ikke noe spesifikt om Egersund, men jeg vet at det må ha vært et løft for å klare det. Det å ivareta et løft som det krever enormt mye av en organisasjon, sier hun.
Les også: Så mye tjener norske oljearbeidere
God kontroll
DN melder i dag at over halvparten av de 2000 som er innleid på Zulu-plattformen er polske.
Det kan ikke klubbleder Hølland bekrefte eller avkrefte, men han sier de er nødt til å rekruttere fra utlandet for å komme i mål med byggingen.
– Vi har mennesker fra 32 nasjoner her, både svensker, finner, dansker og polakker, sier han.
– Hvordan sikrer dere at de har god nok kompetanse?
– Alle mann må ha «site-tester», som går ut på at vi gjør omfattende tester på den kompetansen de skal ha. Vi kan ikke ha noe som er under pari, og de som ikke består site-testene sendes rett hjem. Jeg skulle ønske vi hadde flere fast ansatte, men problemet er at det er høye topper og lave bunner i denne bransjen, sier han.
Les også: Slik skal Erna løse ingeniørkrisen
Gode systemer
Aker Solutions sier i en kort kommentar til Teknisk Ukeblad at den innleide arbeidskraften i Egersund ikke er skyld i kostnadssprekken.
– Vi har gode systemer for kontroll og oppfølging av kompetanse, og det blir feil å skylde på innleid arbeidskraft. Når vi har sørget for levering vil vi gjennomgå alle aspekter ved prosjektet, inklusive engineering, og trekke relevant lærdom av det, sier kommunikasjonssjef Ivar Simensen.
Bekymret
Nestleder Frode Alfheim i Industri Energi sier de ikke har noen bevis som viser at det høye aktivitetsnivået i norsk oljebransje går utover kvaliteten. Han er likevel bekymret.
– Det begynner å bli så høyt aktivitetsnivå at vi lurer på om vi har nok kompetente folk til å gjøre jobben ordentlig. Det gjelder alle riggene som blir bygget, men også alle de nye operatørselskapene. Det begynner å bli uoversiktlig på mange områder, og jeg er usikker på om man skal la det skli mer ut. Vi er nødt til å sette oss ned og se at organisasjonene er fullt ut kompetente til å gjøre jobben, sier han.
– Når det blir toppaktivitet på alle nivåer i denne næringen bør vi stille oss spørsmålet om at vi klarer å gjøre alle jobbene på en forsvarlig og sikker måte. I tillegg må vi ha økonomisk kontroll, for mister vi den må staten ta store deler av kostnadene. Vi har varslet ansvarlige departementer om denne utviklingen, og har dialog om dette med næringen og myndighetene, sier Alfheim.
Les også: Ingeniører i Kina tjener dobbelt så mye som kolleger i Norden