En ny rekord har blitt satt på norsk sokkel. Aldri før har det blitt installert en subseastruktur på så dypt vann i Norge, som da selskapet Emas AMC gjennomførte sitt prosjekt for Statoils Aasta Hansteen-utbygging.
– Vi har gjennomført en vellykket transport og installasjon av tre subsea-strukturer på Aasta Hansteen, melder selskapet i dag.
Les også: Skal unngå kritiske feil: Her leker Sverdrup-ingeniørene hviskeleken
1200 meters dyp
Installasjonen skjedde på 1200 meters havdyp i Norskehavet, 300 kilometer vest for Bodø.
– Aldri før har installasjon av subseastrukturer blitt gjennomført på tilsvarende havdyp på norsk sokkel, uttaler Svein Haug, regionsjef for Europa og Afrika i meldingen.
Leveransen fra Emas AMC til Aasta Hansteen-utbyggingen inkluderer transport og installasjon av to 4-slotstrukturer og en single-slotstruktur.
Det var subseakonstruksjonsskipet Boa Sub C som ble brukt til transport- og installasjonsjobbene.
Les også: Det meste er ekstremt på Aasta Hansteen
Uvanlig dypt prosjekt


Prosjektet har en estimert prislapp på 31 milliarder kroner. I tillegg utløste utbyggingen ny infrastruktur for gasstransport – også kjent som Polarled.
Det er uvanlig i Norge med utbyggingsprosjekter som er på så dypt vann som Aasta Hansteen.
Sammenlignet med operasjoner på rundt 300 meters dyp som er vanlig i Nordsjøen, vil alt ta lengre tid. En ROV (ubemannet undervannsfartøy) bruker tre–fire ganger lengre tid opp og ned. Løftewirer vil i seg selv veie 100 tonn og dermed spise av vekten til utstyret som settes ned på havbunnen.