Huset strutter av miljøvennlig teknologi og er så avansert at SV-politikeren har gitt opp å holde oversikten.
– Spør bror min, svarer han på alle spørsmål om teknologiske løsninger.
Hallgeir Langeland vet bare at han er strålende fornøyd, han har fått det huset han har bedt om. Det meste er broren Svein Kåre Langelands verk.
Idealist og realist
Hallgeir er ideologen og idealisten, Svein Kåre er sivilingeniør og godt utrustet med kreative hjerneceller. Dermed blir de en kraftfull duo, og det er en stolt politiker som viser rundt i tomt hus.
– Men du vil ikke bo i drømmehuset?
– Joda, om ei stund. Perspektivet mitt var ti år fram i tid. Broren min fikk det ferdig på tre. Så nå skal det leies ut, forteller Hallgeir.
For han har byleilighet i Stavanger og enn så lenge politikerkrypinn i Oslo. Likevel er han kry som en hane over miljøhuset på Tau.
– Flere burde bygge slik, det er håpløst at det skal koste mer å bygge miljøvennlige hus. Her må vi få til støtteordninger som stimulerer folk til å velge grønne løsninger, sier Langeland.
Han finner nøkkelen til energisentralen, som etter hvert skal betjene fem boliger.
På taket står solfangerne vendt mot sør, utenfor nordveggen i isolerende betong er det boret brønner ned til 130 meter for å hente jordvarme.
Systemet prioriterer solfangerne som energikilde.
Les også: Vil bleke byer mot global oppvarming
Fjernstyring
Men vestpå kan skydekket ligge lavt og tåke gjemme landet i uker og måneder. Jordvarme og varmepumpe er nødvendig.
En solrik sommer vil takpanelene produsere overskuddsvarme som sendes ned i borehullene for lagring.
Energikildene er koplet til et akkumulatorsystem med nedgravde tanker. Rundt 3/4 av energibehovet dekkes av sol- og jordvarme.
Inne i boligen kan oppvarming styres fra en dataskjerm på veggen. Hallgeir kan både sjekke status og regulere varme og ventilasjon fra sin Ipad et sted i verden.
Styringssystemet lagrer dataene, slik at det kan etterspores hvor energien kommer fra og hva den er brukt til.
Boligen har store vindusflater med utsikt mot hav og fjord, Stavanger skimtes i det fjerne. Broren Svein Kåre har også vært arkitekt for huset.
– Bror min har regnet ut at investeringene vil lønne seg om 12 år. Det er jo altfor lang tid. Huset burde ha lønt seg fra dag en. Vi skulle hatt et system med energiregnskap på hus. Bygg med høyt energiforbruk skulle det ikke har vært lov å bygge, mener Langeland.
– Ditt parti er i regjering, kanskje de kunne ha gjort noe med det?
– Og vi jobber hardt for å få det til. Men puh, det går så langsomt. Jeg er veldig oppgitt over hvor lett det er for Finansdepartementet å skyte ned gode ideer som kanskje koster noen kroner. Når vi foreslår noe, må vi alltid vise hvordan utgiftene skal dekkes inn. Det er veldig irriterende for en utålmodig sjel, sier Langeland.
Les også: Nullhus skal danke ut passivhus
Dette helikopteret avslører dårlige tak
Gir opp tunnelkamp
Nabohuset er barndomshjemmet, der bor «bror min» nå. Foreldrene drev trelasthandel, Hallgeir var ihuga altmuligmann hver sommer.
Sommerjobben må ligge i blodet, for SV-eren er kjent for å hive seg på rare jobber i stortingsferiene.
Han har vært i politiet, på sykehjem, supplybåt og på smelteverk. I sommer skal han sette seg inn i hverdagen hos Statens Kartverk, følge en trailersjåfør og en veldedig organisasjon.
– Nyttig å få innblikk i folks hverdag. Det tyngste var å løfte eldre på et sykehjem, jeg gikk hjem med dårlig samvittighet. For det var mye som var ugjort, forteller Langeland.
Som gymnasiast pendlet han med Tau-ferja til Stavanger, 45 minutter hver vei. I 2018 åpner Ryfast med verdens lengste undersjøiske tunnel, et samband Langeland har kjempet mot med nebb og klør.
Han kan pøse på med argumenter mot tunnelen – de fleste er miljørelaterte.
Les også: – Ryfast vil tvinge folk til å flytte
Pynter skaperverket
Nå har til og med Hallgeir H. Langeland gitt opp, Ryfast kommer, og skal ikke koste staten ei krone, alt skal bompengefinansieres.
– Statens vegvesen har pint Ryfylke med dårlige ferjer i årevis. Vegvesenet ønsker helst å skyte tunneler, mener Langeland, som ikke bare er SVs talsmann i transport- og samferdselskomiteen, på CV-en står også seks år som formann i Løvebakken MC-klubb, klemt inne mellom to profilerte Frp-politikere – Per Sandberg var president før Langeland, Per Arne Olsen overtok stafettpinnen etter.
Kanskje er det en slags kjemi mellom SV-politikeren og de nevnte herrer i Frp.
I hvert fall er duoen Langeland/Sandberg årsaken til at Stortinget fortsatt har eget røykerom, stikk i strid med intensjonen i røykeloven.
– Jo da, Sandberg og jeg sto ute og tok oss en røyk. Plutselig ble vi angrepet av en sinnsforvirret person. Så nå begrunner Stortinget videreføringen av røykerommet med sikkerhetspolitiske grunner, humrer Langeland.
Står på for lyntog
Om en tunnel kan komme på kanten av skaperverket, så mener nok Langeland at jernbaneskinner forskjønner vårt vakre landskap. Kampen for lyntog gir han aldri opp.
– Toget blir diskriminert i Norge. Nå bygges Gardermoen ut for 12 milliarder kroner, Stortinget har ikke sagt et pip. Bompengeselskap kan låne penger til ny motorvei. Havner kan finansieres med avgifter. Hvorfor gjelder ikke handlingsregelen for Avinor?
– Jernbaneutbygging treneres av Finansdepartementet. Nå har vi fått skiftet jernbanedirektør og ryddet opp i motstanden internt i fagetaten. Fjellandet Sveits har verdens best utbygde jernbane og de har lagt opp til en helt annen finansiering. Så det er mulig, hevder Langeland.
I 16 år har han klart å holde på en stortingsplass fra det oljemette fylket Rogaland. Stavanger er snart en by ingen uten oljejobb har råd til å bo i.
Les også: Vil selge boliger på Ikea
Best i verden
Samtidig er Hallgeir Langeland glad for at nettopp petroleumsindustrien har utløst en spennende teknologiutvikling.
– Du er teknologioptimist?
– Jeg bor i Stavanger, og ser hva som skjer. Vi er best i verden på olje- og gassteknologi. Klart at det har en verdi! Og det har vært mulig takket være CO2-avgift, høye avgifter og en høy oljepris. Så det må ligge en politisk vilje i bunn for at det skal være mulig å få til noe slikt, sier Langeland.
Det går mot sommer og Hallgeir H. Langeland skal snart børste støv av sin Honda 650 ccm fra 1983, veterankjøretøy neste år.
Dessverre har det blitt lite vindsus i det lange håret de siste somrene, ekssamboeren våget aldri sitte bakpå.
– Nå har hun flyttet ut, og det blir flere turer, lover Langeland.
Les også:
Frp og Obos sammen mot passivhus
49000 oljesiloer kan bli rimelige boliger