Selv for dem som ikke er flyeksperter er det greit å se forskjell på C-130H og C-130J. Den nye versjonen har seksblads propeller, mens den gamle har fire blad.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Så var de endelig på plass på Gardermoen flystasjon alle fire; "Siv", "Frigg", "Idunn" og "Nanna".Bilde: Per Erlien Dalløkken
Det er ikke sikkert alle er enige med forsvarsministeren om at Super Hercules ikke er stort å se til. Her er flyet over Oslofjorden.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Det kan nesten se ut som om 135. luftving har fått nye eller nylakkerte pushbacktraktorer på kjøpet med de nye Super Herculesene.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Programsjef for C-130J i Lockehed Martin, Ross Reynolds (f.h) og USAs ambassadør til Norge, Barry B. White, deltok i flydåpen på Gardermoen.Bilde: Per Erlien Dalløkken
En messingkvintett fra Marinemusikken akkompagnerte flydåpen.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Storebror, Boeing C-17 Globemaster III, måtte finne seg i å spille andrefiolin på Super Hercules-dåpen. C-17-flyet er til vanlig stasjonert på Pápa-basen i Ungarn. Norge har kjøpt seg inn med 400 flytimer årlig fra Strategic Airlift Command (SAC).Bilde: Per Erlien Dalløkken
Både cockpit og lasterom på Super Hercules er såkalt "night vision compatible" som altså muliggjør nattoperasjoner.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Flo-sjef Trond Karlsen (f.v), Luftforsvarssjef Stein Nodeland og forsvarsminister Grete Faremo får en hjertelig velkomst på vei inn i "Siv" for formasjonsflyging over Oslo sentrum.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Skjult kabling vil nok aldri komme på moten i militære fly.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Lasterommet er forlenget med 15 fot på Super Hercules i forhold til Hercules.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Bakerst ved lasteluka befinner toalettbåsen seg.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Innflyging over den sivilie delen av flyplassen på Gardermoen.Bilde: Per Erlien Dalløkken
"Idunn" og nye Kollen ble tatt i bruk omtrent samtidig.Bilde: Per Erlien Dalløkken
23. august er det 56 år siden C-130 Hercules fløy for første gang.Bilde: Per Erlien Dalløkken
«Frigg», var det første norske C-130J og ble levert i november 2008.Bilde: Per Erlien Dalløkken