Skattedirektoratet og Finansdepartementet får hard kritikk for sine forslag til nye regler som skal redusere svart omsetning ved kontantsalg.
I hovedsak er det snakk om strengere krav til kassasystemene.
Det har kommet sterke reaksjoner fra mange hold:
- De nye reglene kan bli for kostbare
- De tar ikke hensyn til mobile betalingssystemer og nettsalg.
- De er har et gammeldags syn på digitale kvitteringer og lagring i nettskyen
- De vil ikke ha god nok effekt på å stoppe unndragelser av skatter og avgifter.
Mer om skatt: 1000 ganger raskere skatteoppgjør
Kort tid
Etter planen skal de vedtas av Stortinget før påske, og alle kassesystemer må oppgraderes/skiftes ut innen neste sommer.
NHO tar nå til orde for en grundig gjennomgang før reglene endres for landets 80 000 virksomheter som vil bli berørt.
– Ingen eksisterende kassesystemer oppfyller de tekniske kravene man har tenkt å stille. Direktoratets egne analyser viser at det er opp mot 90 000 systemer som må fornyes, mens Regnskapsførerforeningen mener tallet kan være langt høyere, sier advokat Halvor E. Sigurdsen til Teknisk Ukeblad.
Prislappen ligger an til en halv milliard kroner med utgangspunkt i myndighetenes tall.
– Men den kan fort bli langt større, mener NHO-advokaten.
Manipulering
Hovedstrategien til direktoratet er at kassesystemene må sikres mot manipulering som gir inntrykk av lavere omsetning.
- Derfor må leverandørene kunne dokumentere at systemet ikke kan integreres med ekstern programvare som muliggjør endring av elektronisk journal.
- Det skal ikke være mulig å endre registreringer i ettertid eller endre forprogrammert tekst på varer og tjenester ved registreringen.
- Det skal ikke være mulig å registrere salg uten at kvittering skrives ut.
- Det skal ikke være mulig å kjøre ut mer enn én kopi av kvitteringen.
- Det skal ikke være mulig å merke enkelte varegrupper slik at de ikke medtas på rapporter.
Kostbart
Skattemyndigheten selv har bestilt en analyse som viser at prislappen ligger på rundt 500 millioner kroner.
Det forutsetter at systemene har en levetid på tre år. Ifølge NHO gjelder det først og fremst de store kjedene. De mindre virksomhetene bruker sine systemer kanskje så lenge som seks og sju år.
Hvis alle relevante virksomheter må innfri kravene med 18 måneders frist, kan mange bli pålagt å skifte system tidligere enn planlagt og påføres dermed kostnader.
– Dette står ikke i stil med regjeringens strategi om å forenkling for næringslivet, mener Sigurdsen.
Mer om forenkling: Altinn må takle alle data fra offentlig sektor
Nei til nettskyen
Selv om alle kassesystemer skiftes ut, vil det ikke hjelpe stort på svart omsetning, ifølge næringslivet selv.
– På den ene siden har vi næringsdrivende som fra før velger å putte pengene i lomma. Disse vil neppe begynne å registrere kontantsalg etter boka når de nye reglene kommer. På den annen side er det usikkert om om det vil komme systemer som ikke lar seg manipulere, mener NHO-advokaten.
Her støtter han seg blant annet til leverandørene.
ERP-selskapet Uni Micro har en solid fot i markedet med både regnskapsføring og butikkdata/kassesystemer.
I sin høringsuttalelse er selskapet kritisk til et forslag om å forby lagring i nettskyen utenfor Norge.
– Krav om lagring på egen pc er mindre trygt. En pc kan fort «bli borte» ved en reel skatteunndragelsessak, slik at man aldri får tilgang til data. Dersom dette ligger i en nettskyløsning driftet av seriøse aktører, vil man unngå denne problematikken, skriver Uni Micro.
Kildekoden må åpnes
Selv i Skatteetatens egne rekker er det kritiske røster: Skatterevisorenes forening er eksperter på blant annet revisjon av it-systemene og ser store svakheter med de foreslåtte reglene:
De bør åpne for tilgang til kildekoden.
– Uten kildekoden er det ikke mulig å avklare om "skjult" funksjonalitet eksisterer eller ikke. Bare vissheten om at Skatteetaten har tilgang til kildekoden for programmet, vil virke forebyggende mot forsøk på å implementere skjult funksjonalitet i programvaren, skriver foreningen i sin høringsuttalelse.
Den mener også at krav om kvittering på papir er gammeldags og ressurssløsende.
Utstedelse av elektronisk kvittering som fullgodt alternativ er godt nok, siden det gjør det mulig å bekrefte at det har vært utsendt kvittering til kunde elektronisk, påpeker Skatterevisorenes forening.
Ingen kommentar
Den endelige utarbeidelsen av reglene foregår hos Finansdepartementet. Her har man foreløpig ingen kommentarer til kritikken.
– Saken er til behandling, og det er derfor for tidlig å si noe om mulige endringer etter høringsinnspillene, skriver rådgiver Tor Audun Gram ved kommunikasjonsenheten i departementet i en e-post til Teknisk Ukeblad.
Les også: