Kollektivselskapet Ruter har greid å kvitte seg med alle ukes- og månedskort på papir.
En drøy uke før fristen har alle passasjerer med periodebillett byttet til det elektroniske Flexus-systemet.
Opptelling
Ruter har hatt som mål å få alle med periodebillett til å bruke elektronisk billett innen nyttår.
En opptelling i september viste at det ennå var flere hundre tusen brukere av ukes- og månedskort på papir.
Snaut med tid til å droppe papirbillettene
Prosjektet ferdig
– Nå har vi kommet i mål, sier informasjonssjef Gry Isberg hos Ruter.
Selskapet har satset på målbevisst informasjon til passasjerene om Flexus.
– I det siste har vi fokusert på studentene, sier Isberg.
Det betyr at Flexus går over fra prosjekt til drift i 2011.
Vurderer elitestyrke mot it-fiaskoer
Mer papir
Men ennå er man ikke i mål.
Det er bare 55 prosent av passasjerene som bruker periodebillett.
Resten benytter enkeltbilletter eller flerreisekort, som ennå bare finnes på papir.
Usikkerhet
– Vi kommer med et nytt produkt som blir integrert i dagens elektroniske reisekort. Kunden kan selv fylle penger på kortet med en viss minstesum, og som dermed gir rabatt på enkeltreiser på samme måte som dagens Fleksi-kort, forklarer informasjonssjefen.
Her jobber Ruters egen stab med utstyrsleverandøren Thales om en løsning.
Målet er å ha papirløse billetter på plass når nye, det vil si høyere, takster kommer i februar.
Deretter satser Ruter på at alle papirbilletter er borte i løpet av høsten 2011, men det er usikkert.
– Om dette lar seg gjennomføre gjenstår imidlertid å se. Det viktigste hele veien er at de billettproduktene som lanseres på elektronisk reisekort fungerer slik vi ønsker, før vi avskaffer papir eller setter i gang nye produkter på kortet , sier Isberg.
Flexus vs Fleksi
En oppklaring for sikkerhets skyld:
Fleksi-kort er en samling med åtte enkeltbilletter på papir.
Flexus er det nye elektroniske billettsystemet, som foreløpig kan kjøpes som periodebillett.
Mangelfull kontroll
Ruter har ikke vært i stand til å kontrollere Flexus-kortene skikkelig.
Kontrollørene har hatt et par kortlesere, og de har vært for dårlige.
Kun to kortlesere kan sjekke Flexus-kort
Folk med gyldig billett har opplevd å få billetten avvist.
– Nå har vi fått 175 kortlesere som er på nett og fungerer tilfredsstillende, sier Isberg.
Selskapet har fremdeles åroblemermed kortlesere som ikke virker for passasjerene.
Du må scanne kortet for å aktivere det, det vil si at det skal være gyldig.
I tillegg kan du få lest av en påminnelse om hvor lenge kortet er gyldig.
– Hvordan går dere løs på problemet med valideringsmaskiner som ikke fungerer?
– Vår driftsorganisasjon skal være raskt ute og få opp funksjonaliteten der dette ikke virker. Med en gang vi får melding om utstyr som ikke fungerer, skal dette ordnes så raskt som mulig, svarer informasjonssjefen.
Les også:
Flexus: – En syretest på personkartlegging
Derfor tryner offentlige IT-prosjekter