ELBIL

Slik fungerer Teslas nye teknologi for selvkjøring

Tesla har alt begynt å produsere biler som i teorien kan fungere helt autonomt.

20. okt. 2016 - 06:48

De som gjettet på en nyhet om selvkjøringsteknologi, fikk rett.

Tesla varsler nå at de allerede i gang med å produsere biler som utstyres med teknologi som gjør dem i stand til å operere med full autonomi.

Flere sensorer, mer regnekraft

Den nye selvkjøringsteknologien består kort fortalt av:

  • Åtte kameraer rund baut som gir 360 graders-dekning med opp til 250 meter rekkevidde
  • Tolv forbedrede ultralydsensorer med doblet rekkevidde av dagens
  • En allerede forbedret radar
  • En datamaskin som ifølge produsenten har 40 ganger så mye regnekraft som dagens
Slik blir rekkeviddene på den nye sensorpakka. <i>Foto: Tesla Motors</i>
Slik blir rekkeviddene på den nye sensorpakka. Foto: Tesla Motors

– Model S- og Model X-biler med dette utstyret er allerede i produksjon og kan kjøpes i dag, og det kommer også i Model 3, heter det fra Tesla som forlanger 8 000 dollar (66 000 kroner) for den nye teknologien.

Noen mangler i starten

Tre framoverseende kameraer med ulik brennvidde. <i>Foto: Tesla Motors</i>
Tre framoverseende kameraer med ulik brennvidde. Foto: Tesla Motors

Autopiloten i Tesla i dag benytter seg også av ultralydsensorer, en radar som kom i oktober 2014 og ett framoverseende kamera.

Kamera i B-stolpen. <i>Foto: Tesla Motors</i>
Kamera i B-stolpen. Foto: Tesla Motors

I september kom versjon åtte av autopilotprogramvaren, der en av de viktigste endringene er at radaren brukes som primærsensor i stedet for å være supplement til kameraet.

Bakoverseende kamera rett bak framskjermen. <i>Foto: Tesla Motors</i>
Bakoverseende kamera rett bak framskjermen. Foto: Tesla Motors

Tesla skriver at før noen av funksjonene den nye maskinvaren byr på kan aktiveres, må systemene kalibreres ved hjelp av data innhentet fra reell kjøring.

Mens dette skjer, vil biler med den nye maskinvaren midlertidig mangle noen av funksjonene som i dag er tilgjengelig med førstegenerasjons autopilot-hardware. Det gjelder blant annet automatisk nødbremsing, kollisjonvarsling og aktiv cruisekontroll.

Autosteer-Plus. <i>Foto: Tesla Motors</i>
Autosteer-Plus. Foto: Tesla Motors

– Dette vil som alltid komme fortløpende i over-the-air-oppdateringer så snart funksjonene er validert, skriver elbilprodusenten.

Forbedringer i den neste utgaven av autopiloten vil blant annet være automatisk på- og avkjøring på motorvei, «smart» feltvalg på motorvei, «autosteer+» som tillater selvkjøring på smalere og mer svingete veier enn i dag, samt «smart summon» som vil si at bilen parkerer seg selv, men nå er i stand til å manøvrere i mer krevende omgivelser.

Full selvkjøring om to år

Tesla er i dag på det SAE har definert som nivå 2 av 5 når det gjelder graden av autonomi.

På pressekonferansen kom det fram at Tesla vil bevege seg inn til nivå 3 i løpet av de kommende månedene.

Dette definerer SAE som «automasjon under visse omstendigheter»: Er det første hvor systemet overvåker omgivelsene, tar avgjørelser om for eksempel når bilen skal foreta en forbikjøring, sette på blinklys og annet, og kan brukes i alle situasjoner. Biler på dette nivået kan utføre kjøringen på egen hånd, men det forventes at føreren skal kunne ta over kontrollen ved behov.

Nivå 4 og 5 skal etter planen nås i 2018 for bilene som nå produseres, og da snakker vi altså om full automasjon eller selvkjøring.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.