Ikke alle liker å måtte gi seg i kast med snøskuffen hver gang vi blir bedrysset med frossen H2O fra oven. Da er det tid for å orientere seg i snøfresermarkedet. Vi har snakket med et par av leverandørene som selger mest og fått vite hva de har å by på av nyheter.
Alle synes å være enige om en ting: Unngå billigmaskinene fra Kina.
Det har de selvfølgelig all interesse av å si, men vi har hørt masse historier som bekrefter at rådet kan ha noe for seg.
Utfordringer
Billigmaskinene kan være gode nok en stund, men er sjelden laget for å vare lenge. Materialer og motorer kan gjøre jobben noen sesonger, men hva skjer når noe går i stykker? Får du deler? Eksisterer importøren?
Mange tar inn en container eller to og selger kopiprodukter til svært lave priser. Gjør et søk på Finn.no på nye snøfresere, så finner du et stort utvalg til nesten latterlig lave priser.
Det kan jo være en strategi å håpe at de holder noen år, og så kaste hele maskinen og kjøpe en ny billig en. De fleste som kjøper for andre gang velger imidlertid heller å bla opp mer penger og investere i et av de kjente merkene.
Gode snøfresere bør kunne vare i både 20 og 30 år om de får litt tilsyn. Selv om kinamodellene ikke høster mye applaus hos konkurrentene, har de i det minste sørget for at prisene har stabilisert seg. Det er mange gode tilbud å hente, selv på de kjente merkene.
Mens ettrinnsmodeller stopper på 6 000-7 000 kroner, begynner gode totrinnsmodeller på 10 000. De mest solgte ligger på mellom 15 000 og 20 000 med en motor på rundt 250 ccm, men det er nesten ingen grense for hvor mye de kan koste.
De aller færreste forbrukere trenger en modell med førerhus.
Les også: Slik velger du rett snøfreser
Best kjøp på våren
Snøfresere er ikke bare sesongvare. Markedet er væravhengig. Kommer det et skikkelig snøfall, er det mange som kommer i investeringsmodus.
Da kan det også oppstå produktmangel. Det er ingen god finansiell timing. En sesongvare som snøfresere er det alltid lurt å kjøpe når snøen er borte.
Det er da forhandlerne er på det mest ivrige. De vil blir kvitt det dyre varelageret. Spesielt om det skjer forandring på neste års modeller.
Stor variasjon
Prisen står i forhold til konstruksjon, kvalitet og ikke minst kapasitet på snøfreserne. Du kan få ettrinnsmodeller fra så vidt under tusenlappen som denne.
Men da skal du ikke ha store ryddejobben, og underlaget skal være plant. Slike modeller kan være greie for terrasser og mindre uteområder med fast dekke, men de med litt større behov velger modellen med to trinn.
Ett trinn med innmaterskovler trekker snøen inn til utkasterviften som formelig skyter snøen opp og ut.
Les mer: Her kommer den nye generasjonen snøfresere
Dit du vil
Kommer snøen i veldig frisk fart oppover får maskineriet en helt sentral oppgave, nemlig å skyte den dit den skal. Du må nemlig fortelle hvor du vil ha den ved å posisjonere utkasteren i riktig stilling.
Og om du ikke bare skal ha snøen til siden, må du justere utkastet mens du kjører. Derfor er posisjoneringen av utkasteren en viktig egenskap for snøfresere.
Det er også selve fremdriften. Et lett lag med tørr nysnø er ingen utfordring for en skikkelig maskin. Er det tykke lag av våt snø, kreves det både motorkraft og skikkelig fremdrift.
Kraftige totrinnsmodeller har motorisert fremdrift på hjul eller belter. Ellers ville det blitt for tungt å skyve dem inn i snøen.
De med best inntrengingskraft har beltedrift. Hjuldrift er mer hendig, men kommer til kort når det blir for mye og for tung snø.
Giringen er også vesentlig. Noen har trinnløse automater, andre har seks gir forover og to bakover.
Moderne snøfresere i den litt høyere prisklassen har gjerne oppvarmede håndtak, slik som på snøscootere, og god belysning av arbeidsområde.
Må gi etter
En snøfreser som skal ta seg av litt av hvert møter av og til utfordringer som stein og harde isblokker. Som regel går slikt igjennom, men av og til kiler skovlene i førstetrinnet seg.
Da må noe gi seg, og om steinen holder stand, går det ut over maskineriet. Derfor er det viktig at produsenten har utstyrt maskinen med det «svakeste leddet» i form av brytebolter.
De skal knekke og sørge for at det kostbare maskineriet ikke tar skade. Slike bolter er det en god idé og ha noen av.
Vi har hørt historier om spesielt billige fresere med skikkelig solide brytebolter som er litt mer solide enn de bør være. Det kan bli dyrt, om importøren i det hele tatt eksisterer lenger.
Øyvind Tangre hos Honda-importøren Berema er også sterkt kritisk til flommen av billige fresere fra Østen. Mange kjøper dem på nettet og får ikke den supporten eller tilgangen på deler og service de trenger.
– Vi har mange kunder som har hatt sine fresere i både 20 og 25 år og som fremdeles går som klokker. Jeg tror ikke mange av disse billigmaskinene er i drift i 2040. Jeg er sikker på at regnestykket er i favør av kvalitet over mange år, nesten uansett hvor billig folk får snøfreserne, sier han.
Les også: Verdens største snøsmelter redder svenskene fra togkaos
Bygget for å vare
– Har du en terrasse, eller en liten innkjørsel med fast dekke, kan en såkalt ettrinns snøfreser gjøre jobben. Men de fleste som kjøper en snøfreser har litt større ambisjoner for redskapen. Da trenger de en totrinns modell, gjerne med en 250 cc motor. Med en slik motor har de kraft nok til å greie vanskelig snø og ikke minst til å kaste den langt nok. Det er modeller i denne størrelsesklassen vi selger mest av, sier Abdullah Karagøz hos Toro-importøren Hako Ground & Garden AS.
Han peker på at det ikke bare er motorkraft det dreier seg om. Blir snøen våt, har freserne lett for å pakke seg.
– Våre fresere er bygget for å forhindre det. En patentert mekanisme resirkulerer snøen, om det blir for mye av den. Den havner tilbake til valsekammeret slik at den ikke overbelaster utkasteren. Flere av de nye modellene har også mange deler i komposittmaterialer. De skal leve i et par tiår, og da blir gjerne stål utsatt for rust, nesten uansett behandling.
Se mer i denne videoen:
Les også: Denne snøen skal brukes neste vinter
Manuell joystick
Karagøz peker på at det å sende snøen dit den skal være er en av utfordringene med fresejobben. Det har Toro løst og patentert ved å konstruere en manuelt operert joystick, som med et svært enkelt grep styrer snøspruten dit den skal.
— Den nye Quick Stick-mekanismen gjør at både retning og lengde kan justeres med et enkelt og ikke minst raskt håndgrep, sier han.
— Et par av modellene våre har elektromekanisk clutch som erstatter brytebolter. Den beskytter mekanismen og gjør at det er mye enklere for brukeren om innmaterskovlen skulle kjøre seg fast. Dette er en verktøyfri opplevelse. I tillegg har Honda valg å bruke teflonbelagte kabler, og de har kulelager over alt. Det gir maskinene lengre levetid enn bruk av billigere glidelager, sier Tangre.
Han forteller at Honda var først ute med ha en trinnløs hydrostatgirkasse både frem og tilbake.
— De litt mer påkostede modellene fra det vi kaller 7-serien har hydrostatgirkasse. De rimeligere har to gir forover og et bakover i en lukket tannhjulsgirkasse. Det gir mye mindre slitasje enn friksjonshjulskasser som mange andre benytter. I tillegg har alle Hondas firetaktsmotorer som er bygget for industribruk. Det betyr at motorene fint klarer mange tusen timer drift, om de blir behandlet som de skal, sier han.
Her er Hondas skrytevideo:
Les også:
Her kan de få gangfelt som lyser oppå snøen