For to måneder siden fløy Airbus sin superjumbo A380 delvis med det syntetisk framstilte drivstoffet GTL.
Les også: Kommer Boeing i forkjøpet
Må vente på biodrivstoff
Dette var jomfruturen for et passasjerfly med alternativt drivstoff. Men det kan bli lenge til før dette blir noe annet enn dråper i havet i forhold til konvensjonelt jet fuel.
– GTL er et alternativt drivstoff som vi vurderer å bruke som en overgang til andre generasjons biodrivstoff. Det vil si biologisk framstilt drivstoff, BTL, som ikke konkurrerer med matproduksjon og ødelegger sårbare økosystemer. Men vi antar at dette blir tilgjengelig i store nok kvanta tidligst i 2025, sier pressetalsmann Stefan Schaffrath i Airbus.
Dermed er det annen teknologiutvikling som må til dersom Airbus og resten av den europeiske luftfartsindustrien skal nå sine ambisiøse klimamål.
Halverte utslipp
Innen 2020 skal CO2-utslippene halveres fra dagens nivå. Det samme skal støynivået, mens NOx-utslippene skal reduseres med 80 prosent. Dette skal skje samtidig som at trafikken i lufta forventes å dobles.
Les også:
Etter planen skal flyprodusentene stå for 20-25 prosent av utslippskuttene, mens motorprodusentene skal bidra med 15-20 prosent. Fem til ti prosent hentes ved mer effektiv bruk av luftrommet, for eksempel såkalte "grønne landinger".
– Flyindustrien har vist tidligere at den er kapabel til kraftige forbedringer. De siste 40 årene er både drivstofforbruket og støyutslippene fra luftfarten redusert med 70 prosent, påpeker Schaffrath.
436 nye fly
Han og analytiker Paul Bonnabau fra samme selskap er for tiden på en nordisk rundtur for å fortelle om Airbus' miljøsatsinger og deres anslag for markedsutviklingen i lufta framover, bokført i deres «Global Market Forecast 2007-2026».
Dersom Bonnabaus anslag slår til, skal det investeres om lag 200 milliarder kroner i nye passasjerfly bare i Norden de neste 20 årene.
– Ved utgangen av 2006 opererte nordiske selskaper til sammen 311 fly med 100 seter eller mer. Vi mener behovet i 2026 vil være 531 fly. I denne perioden vil flåteutskiftningen bety 436 nye fly, mener Airbus-analytikeren.
Små i Norden
Mens det på verdensbasis de siste ti årene har vært tilnærmet dødt løp mellom Airbus og Boeing i konkurransen om å selge flest fly, er den europeiske produsenten fortsatt lillebror i det nordiske markedet.
Markedsandelen har riktignok steget fra to prosent i 1990 til 21 prosent i dag – det vil si cirka 70 fly i operativ tjeneste.
Ifølge det Toulouse-baserte EADS-konsernet har de siden 1999 samarbeidet med flyindustrien i Norden. I fjor kjøpte EADS tjenester for 37 millioner Euro fra de skandinaviske landene.