Fra og med neste måned er Altinn klar med et nytt byggesett for å lage nettbaserte tjenester for offentlig sektor som gjør brukerne uavhengig av tilgang til pc.
Private tjenester, som bank og sosiale medier, har gjort oss godt vant med tilgang til det vi trenger over alt - så lenge det er mobildekning.
I stat og kommune har ikke utviklingen gått så kjapt.
Her er målet i første omgang at de største tjenestene skal på nett neste år. Resten skal følge etter i 2015.
Nå kommer Altinn med det som skal være verktøy nummer én for å realisere denne digitaliseringsstrategien og i tillegg gi oss tilgang til dem på plattformer som vi er vant til.
Nettbrett
Det tekniske begrepet er "portaluavhengighet".
I praksis handler det om å kunne gjøre tjenester tilgjengelig i en app på mobilen/nettbrettet eller bakt inn i hjemmesiden til den enkelte virksomhet.
Altinn fyller 10 år i desember og har hele tiden krevd at brukerne benytter en ordinær nettleser for å få tilgang.
– Vi har ønsket å finne ut hvordan vi skal nå frem til de nye og yngre brukere, meldte arkitekt og seniorrådgiver Andreas Hamnes hos Altinn under Norsk konferanse for it i offentlig sektor, Nokios, i Trondheim denne uken.
Svaret er å gi dem tilgang til offentlige tjenester på den plattformen de foretrekker, enten det er pc, smarttelefon eller nettbrett.
Les også: Stortinget får egen app
Varsom start
Man satser på en forsiktig start, med kun lesetilgang. Det åpner for tjenester der du kan hente innhold i meldingsboksen i Altinn. Neste år er planen å utvide med skrivetilgang og dermed reell toveis kommunikasjon på mobilen mellom innbygger og myndighet.
– Vi sjekket med Jegerregistret hva som ville være drømme-appen, og det er en løsning med all dokumentasjon på ett sted, sier Hamnes.
Han ser for seg en app som inneholder dokumentasjon på avlagt jegerprøve, mulighet til å betale relevant avgift og ha tilgang til kart med jaktområder.
– Vi kaller det et futuristisk scenario, men det er ikke lenger frem i tid enn i 2014 før teknologien er på plass her, sier arkitekten.
En konkret utfordring er å knytte en betalingsløsning opp mot Altinn.
Første versjon av "nettbrettløsningen" kommer denne måneden.
Skal tåle trafikken
Altinn skal derimot ikke lage appene for statlige og kommunale virksomheter, de såkalte tjenesteeierne.
– Vi kommer ikke til å legge apper på Appstore, men vi tilrettelegger for samarbeid om nye løsninger, sier Hamnes. Mottoet er å lage tjenester "for folk flest".
– Her må it-selskaper hyres inn til å utvikle appene. Og det betyr jo at nye tjenester kan komme på plass uten at tjenesteeierne er avhengig av oss, påpekte Altinn-direktør Kjersti Lauritzen i sitt foredrag på Nokios.
– Hvor pålitelig blir det med tjenester for "folk flest", som ennå snakker om Altinn i samme åndedrag som Kenneth og datastopp i skatterushet?
– Altinn har hatt svært god ytelse og stabilitet det siste året, og det tror vi folk flest har lagt merke til. Vi har fjernet proppen som var i systemet og hadde masse ledig kapasitet i hele høytrafikkperioden i vår, sier Lauritzen til Teknisk Ukeblad.
Les også: Nå får bysyklene nettbrett og GPS
Barnehage
I Bergen er it-direktør Kjetil Århus full av ideer kort tid etter å ha fått nyss om den nye teknologien.
Byen var først ute med å ta i bruk løsningen Svar Ut, som sender digital post til innbyggere og næringsliv gjennom Altinns meldingsboks.
– En ikke så spektakulær mulighet er å utvikle en app som varsler de rette medarbeiderne i en bedrift når en etat for eksempel sender dem et vedtak. Når relevante mottakere får rask beskjed, vil det øke volumet på bruken av digital kommunikasjon med næringslivet, sier Århus til Teknisk Ukeblad.
Han tygger også på en app for foreldre som venter på resultat av inntak i barnehagen.
– Prosessen er allerede blitt raskere ved at foreldre varsles med sms når inntaket er klart, slik at de kan logge seg på Altinn og svare ja eller nei. Med en app vil dette bli enklere og dermed enda mer effektivt med tanke på å rydde plass i ventelistene, sier Århus.
Enklere og billigere
Teknologien som gjør det mulig å løsrive tjenester fra det vanlige nettbaserte brukergrensesnittet kalles REST-API, en mer fleksibel metode for hvordan systemer utveksler informasjon.
Dette skal ifølge Altinn gi raskere utvikling tjenester.
– Og da blir det billigere og enklere å gjennomføre digitaliseringsstrategien, ifølge Andreas Hamnes.
Les også:
Slik skal den nye regjeringen unngå de store IT-tabbene