Et snaut år etter at Veritas slaktet grunnmuren i Altinn II, er løsningen nærmest friskmeldt.
Innen 2015 skal samtlige søknader, skjemaer og rapporter på papir Søknader, skjemaer og rapporter på papir skal vekk . Regjeringen har besluttet at statlige virksomheter skal gjøre alt tilgjengelig digitalt, som en del av Digitaliseringsprogrammet.
Målet er at innbyggere og næringsliv i hovedsak skal kommunisere digitalt med forvaltningen.
De største statlige tjenestene skal være digitale allerede i første halvdel av 2014, og innen første halvdel av 2015 skal alle statlige tjenester tilbys digitalt. Unntaket er tjenester som har under 3000 innsendinger av skjemaer årlig, og tjenester der digitalisering ikke er hensiktsmessig verken for bruker eller forvaltning.
Bakgrunn: Altinn-feilen er funnet
Ny rapport
Tjenesteutviklingsplattformen Altinn skal være bæreren av disse tjenestene, men systemet har vært utsatt for sterk kritikk.
Den mye omtalte rapporten fra Det Norske Veritas i vår Altinn avsløres i hemmelig rapport med hensyn til arkitekturen og robustheten. Rapporten skapte også tvil om systemet kunne skaleres – det vil si bygges ut i takt med kapasitetsbehovet. I etterkant har Altinn-staben og it-leverandørene jobbet med forbedringer, og nå tegner det seg et annet bilde.
– Vi har hatt en sjekk av plattformen og ser at den skal kunne tåle disse skjemaene, sier avdelingsdirektør Kjersti Lauritzen til Teknisk Ukeblad.
Hun viser til en gjennomgang av problemområdene, som Capgemini har gjort for Næringsdepartementet. Næringsdepartementet er fornøyd at it-arkitekturen i Altinn holder mål. Både skalerbarhet og robusthet i løsningen er Altinn trenger mer penger .
– Hvordan kan det skje så store endringer fra Veritas-rapporten til denne nye gjennomgangen foreligger noen måneder etter?
– Veritas-rapporten konkluderte ikke med at arkitekturen var feil, men anbefalte en detaljert gjennomgang for å sjekke om det som var gjort vil fungere som planlagt, svarer Altinn-sjefen.
Konklusjonen er at grunnmuren er god nok til å bygge videre på, og byggearbeidet har allerede startet. Men alt er ikke bare fryd og gammen:
– Fremdeles gjenstår det en del ting å jobbe med, men det er helt normalt med så komplekse plattformer, sier Lauritzen.
Les også:
Tausheten om Altinn-skandalen hadde sin pris
Privat sektor på kurs
Så var det kapasiteten. Tidligere har Teknisk Ukeblad omtalt I kø for digitale tjenester som vil ha Altinns hjelp til å digitalisere sine tjenester, mens staben har hatt mer enn nok å gjøre med å rette opp feil i systemet.
I tillegg er Altinn opptatt med flere store oppgaver. Blant annet prosjektet Elektronisk dialog med arbeidsgivere (Edag) og migrering av Skatteetatens data til den nye Altinn II-plattformen.
Les også: 1000 ganger raskere skatteoppgjør
Køen blir ikke mindre når alle skal på nett frem til 2015. Den køavviklingen overlater den rødgrønne regjeringen til privat sektor: Konsulenthusene skal få bygge mange tjenester de neste par årene.
«Virksomheter som på kort sikt ikke kan få dekket sine behov i Altinn på en hensiktsmessig måte, kan benytte løsninger i markedet eller utvikle løsningen selv, heter det i et rundskriv fra Fornyingsdepartementet. Det har vært hensikten hele tiden, ifølge Altinn-sjefen. Etaten kjører nå kurs for konsulentbransjen i utvikling av tjenester tilpasset Altinn, og interessen er stor. Kursene er blitt fulltegnet på kort tid.
I tillegg får Altinn ressurser til å øke kapasiteten i eget hus. Næringsdepartementet har fått kritikk for å la denne etaten nærmest seile sin egen sjø. Etter Veritas-rapporten er det tegn til endring, og Her er it-vinnerne i statsbudsjettet byr på 100 millioner kroner mer å rutte med.
– I 2013 får vi betydelig med økte midler, så vi kan ruste opp kapasiteten på personell, sier Kjersti Lauritzen. Hun tjuvstarter med å lyse ut fire nye lederstillinger og flere fagstillinger allerede denne uken.
Fikk du med deg disse sakene?
Snart kan du se saldo direkte på bankkortet
Disse dingsene kjøper vi i 2013
To av tre selskaper utsatt for flere dataangrep