Flere omganger med bråstopp i Altinn har svekket troen blant bedriftsledere om at portalen er en trygg løsning for å rapportere elektronisk til myndighetene.
Det viser brukerundersøkelsen for andre kvartal 2012, som Opinion Perduco har laget for Brønnøysundregistrene.
Her er detaljer om Altinn-problemene.
Her er rapporten om de tekniske utfordringene.
Sammenbrudd
I utvalget på daglige ledere i 2000 norske bedrifter, svarer 86 prosent at de syns det er trygt å bruke Altinn til skjemarapportering.
Det viser en høy grad av tillit, men innebærer en nedgang på seks prosentpoeng fra undersøkelsen i samme periode for to år siden.
I mellomtiden har løsningen hatt to store sammenbrudd og flere mindre episoder med driftsproblemer.
Her kan du se detaljene om undersøkelsen. Den viser en høy grad av tilfredshet hos de aller fleste.
På en skala fra 1 til 5 gir bedriftslederne en gjennomsnittskarakter på 3,73. Det er en liten nedgang fra samme periode i fjor, da gjenomsnittet havnet på 3,84.
Langtidseffekten
Altinn brøt sammen de to siste årene da Skatteetaten la ut det foreløpige skatteoppgjøret. Trafikken ble for stor. Konsekvensen var at alt næringsliv ble stengt ute fra portalen.
Fasit viser at langtidseffekten er liten.
De aller fleste – og en økende andel (75 prosent) – mener driftsstabiliteten for Altinn har vært god de siste 12 månedene.
29 prosent oppgir at de har mistet noe tillit til Altinn etter alle driftsproblemene. Det betyr at de aller fleste ikke har blitt påvirket av problemene.
Høstjobbing
Men Altinn-sjef Kjersti Lauritzen våger ikke slappe av:
– Undersøkelsen viser også at vi har tapt noe omdømme. Denne høsten vil vi gjennomføre massive oppgraderinger av løsningen. Vi skal vise at vi er verdt tilliten i tiden framover, sier Lauritzen i en pressemelding.
Les også: