I Norge skal Hydro investere 85 millioner kroner på ny støpeteknologi, mens det er snakk om en miliard i Tyskland.
Tidligere i år besluttet Hydro å bruke 130 millioner euro (ca. 1 milliard kroner) på å øke produksjonskapasiteten for aluminium til bilindustrien i Tyskland.
Nytt valseverk
Milliardinvesteringer går til et tredje valseverk ved Grevenbroich-anlegget i Tyskland og skal stå klart i 2016.
Dermed økes kapasiteten med 200.000 tonn.
– Dette er et strategisk viktig skritt for oss i en tid der bilindustrien vil lage lettere biler for å redusere CO2-fotavtrykket, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg, som er til stede på en aluminiumsmesse i Düsseldorf i Tysland.
Slanket med 900 kilo
Bilindustrien jakter på nye steder den kan kutte vekten på biler for å få ned drivstoffbruk og dermed utslipp.
Økt bruk av aluminium er ett av virkemidlene, som blant andre Ford demonstrerer i sin F 150-modell.
Aluminium til erstatning for stål har bidratt til at den nye Range Rover Sport er ca. 500 kilo lettere enn samme modell i 2010, ifølge Hydro. Fra 2013 til 2014 er utgaven med TDV6-motoren slanket med 800 pund (360 kilo).
Les også: Den tyske miljøbilen fra 1939 er fortsatt ledende på ett område
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Strategisk: Svein Richard Brandtzæg og Hydro investerer mer mot aluminium for bilindustrien.](https://images.gfx.no/580x/1717/1717361/Article1910_Image3127.jpg)
Nye legeriger
Hydro har nettopp utviklet ny støpeteknologi for valseblokk. Konsernet har nå vedtatt å implementere teknologien ved støperiene Høyanger og Årdal
Teknologien, som kalles AFM – Adjustable Flexible Moulds, er utviklet internt i Hydro av støperiteknologileverandøren Hycast på Sunndalsøra.
Med investeringen på ca. 85 millioner kroner i justerbare og fleksible støpeformer, blir verkene i Høyanger og Årdal i stand til å støpe mer avanserte legeringer, samtidig som sikkerheten til operatørene blir forbedret.
Blant bruksområdene for nye aluminiumskvaliteter er bilpanser, dører, sidepaneler og bakluker.
Les også: Dette skrapet er gull verdt for industrien
![BoksereturAlle gode ting: I 2016 skal Hydro ta i bruk et nyt valseverk ved Grevenbroich-anlegget i Tyskland. Det blir det tredje og øker kapasiteten med 200.000 tonn.](https://images.gfx.no/290x/1720/1720685/1200033054.jpg)
Bokseretur
Konsernsjefen sier at Hydro bidrar på miljøsiden ved å investere 45 millioner euro (ca. ca. 360 millioner kroner) i resirkuleringsanlegget Rheinwerk i Neuss.
Anlegget får økt kapasiteten til 100.000 tonn i året.
Les også:
Prøver å forstå styrken til aluminium
Hydro vil deponere 350.000 tonn avfall i jorden ved nedlagt aluminiumsverk